Kuluttaja hankki etämyyntinä verkkokaupalta Samsung Galaxy S6 -puhelimen heinäkuussa 2017. Hänen mukaansa puhelimessa ilmeni akkuvika, ja viikon käytön jälkeen hän halusi perua kaupat.

Ostajan mukaan hän palautti laitteen siinä kunnossa kuin se oli saapuessa, mutta myyjän mukaan laite oli naarmuuntunut ostajan toiminnan takia. Kauppa ei hyväksynyt palautusta, koska laite oli vaurioitunut.

Puhelimen arvo aleni

Kuluttajansuojalain mukaan ostajalla on oikeus palauttaa etämyyntinä hankittu laite 14 päivän kuluessa. Kuitenkin lain mukaan laite on pidettävä olennaisesti muuttumattomana, kunnes kuluttaja on päättänyt, pitääkö laitteen.

”Jos kuluttaja kuitenkin tavaran käyttöönoton jälkeen peruuttaa sopimuksen, hänen on vastattava sen arvon alentumisesta”, päätöksessä todetaan.

”Puhelin on selvityksen mukaan myyty uutena eikä naarmuista ole reklamoitu, joten lähtökohtaisesti on uskottavaa, että tuote on ollut ehjä sen saapuessa ostajalle. Vauriokuvien perusteella laitteessa on naarmuja, ja laite on kärsinyt vaurioita, joten lautakunta katsoo selvitetyksi, että sen arvo on alentunut”, lautakunta toteaa.

Puhelinta ei kuitenkaan katsottu käyttökelvottomaksi, joten verkkokaupan täytyy hyväksyä palautus. Lautakunnan mukaan 405 euron hintaisen puhelimen arvo oli alentunut 150 eurolla.

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjä luopuu laskuttamasta asiakkaalta puhelimen hintaa 150 euroa ylittäviltä osin.