Kuluttajariitalautakunta on antanut ratkaisunsa kiistaan, jossa ostaja ja myyjä ovat riidelleet rikkoutuneista emolevyistä.

Ostajan mielestä 199 euron hintainen Asus ROG Strix Z270H Gaming -emolevy toimitettiin virheellisenä. Hän olisi halunnut palauttaa tuotteen, koska ei ollut siihen tyytyväinen. Myyjän mielestä perusteita kaupan perumiselle ei kuitenkaan ollut, sillä sen mukaan ostaja oli itse vaurioittanut emolevyn prosessorikannan pinnejä.

Oikeastaan vyyhdissä on kyse kahdesta emolevystä, joista molemmat ostaja on halunnut palauttaa samasta syystä: prosessorikannan vääntyneiden pinnien vuoksi. Kuluttajariitalautakunnan antama päätös koskee jälkimmäistä emolevyä.

Ostaja kiistää rikkoneensa emolevyn itse ja perustelee väitettään alan koulutuksellaan sekä sillä, että hänellä on kokemusta kymmenien koneiden kasaamisesta.

Myyjän mukaan vaurio on mitä luultavimmin tapahtunut asennusvaiheessa, sillä valmistusvaiheessa pinnit eivät väänny ja katkeile kuten käsiteltävän emolevyn kohdalla on tapahtunut.

”Tässä tapauksessa yksi pinni on vääntynyt sivulle ja toinen pinni on vääntynyt taaksepäin ja katkennut. Tuonkaltaiset vauriot eivät voi tulla valmistusvaiheessa, jossa koneet hoitavat niin asennuksen kuin valvonnankin. Pienikin poikkeama jää kiinni valvontalinjalla ja ihmissilmä toimii viimeisenä varmistuksena. Pinneihin on selvästi osunut jokin, joka on vääntänyt niitä”, myyjä perustelee kantaansa.

”Pinnin vääntyminen pois paikaltaan ei vaadi kuin pienen hipaisun siihen, esimerkiksi prosessori, oma sormi, hiha, työkalu, tai mikä tahansa kantaan osuessaan voi aiheuttaa pinnin sijoiltaanmenon.”

Myyjän mukaan asiakas on oman kertomuksensa perusteella testannut emolevyn ja yrittänyt palauttaa sen tyytymättömyyteensä – ei tuotteen virheellisyyteen – vedoten. Näin ollen vahinko vaikuttaisi siis syntyneen ostajan kokeilun jälkeen.

Ei palautusoikeutta

Lautakunta toteaa näkemiensä kuvien ja osapuolten antamien lausuntojen perusteella, että vääntyneiden pinnien syynä on hyvin todennäköisesti käyttövirhe. Sen mielestä myyjä on tarjonnut riittävän näytön siitä, että vaurio on asiakkaan itsensä aiheuttama.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan ostajalla ei ole oikeutta palauttaa hankkimaansa emolevyä tai purkaa kauppaa myyjän kanssa.