Se alkoi kuten ihan tavallinen päivä. Auto kaartoi etuovelle, ja hänen kännykkänsä piippasi kyydin saapumisen merkiksi. Nainen romahti väsyneenä penkille, totesi laiskasti ”vaaka-asento”, ja penkki muuttui sängyksi.

Taas aikainen aamuvuoro teho-osastolla. Näitä nainen inhosi, sillä hän oli enemmän iltaihminen. Onneksi aamuiset ajomatkat saattoi käyttää pieniin torkkuihin. Auto herätti kyllä, kun oltiin perillä.

Parin mutkan jälkeen auto teki yllättävän valinnan. Se ei kääntynytkään viitostielle, vaan jatkoi matkaansa suoraan. Nainen huomasi unisenakin reitin muutoksen. ”Väärä reitti”, hän yritti, mutta auto ei ollut moksiskaan. ”Teitä tarvitaan nyt toisaalla”, auto vastasi ja kiihdytti nopeutta. Auto ajoi vielä hetken eteenpäin, kunnes se jarrutti. Penkki nosti naisen istuma-asentoon ja tämä näki välittömästi, mitä on kyse: kadulla makasi pyöräilijä verissä päin. Tämän aamun ensimmäinen työtehtävä suoritettiinkin kenttäolosuhteissa.

Robottiliikennettä koskevassa keskustelussa kyse ei ole siitä, tulevatko robottiautot joskus liikenteeseen vaan siitä, koska ne tulevat. Teknisesti robottiautot on jo varsin pitkällä, mutta kustannuksiin, tietoturvaan, vastuisiin ja lainsäädäntöön liittyvät haasteet pitävät ne vielä muutaman vuoden pois liikenteestä.

Mutta sitten kun robottiautot tulevat keskeiseksi osaksi liikennettä, mielenkiintoinen kysymys on se, kuinka ”viisaita” ne lopulta tulevat olemaan. Voivatko autot tulevaisuudessa esimerkiksi ennakoida tulevia tapahtumia ja kuljettaa ihmisiä paikkoihin, joissa heidän läsnäolonsa on toivottavaa? Kehittyneiden ennustavien algoritmien avulla tämä voisi olla mahdollista.

Jo nyt ennustavia algoritmeja käytetään ennakoimaan tulevia tapahtumia datamassojen perusteella. Algoritmeja käytetään esimerkiksi kuluttajan ostokäyttäytymisen ennakoinnissa, rikosten torjunnassa ja terveydenhoidossa.

Esimerkiksi HUS:ssa on testattu IBM:n Watson-tekoälyä keskosten verenmyrkytystilojen ennakoinnissa ja East Anglian yliopistossa Britanniassa kehitetään parhaillaan algoritmia, joka voi ennustaa ihmisen kuolinhetken.

PredPol-niminen yritys tarjoaa poliisille ennakoivaa rikostentorjunta-algoritmia. Se käytännössä kertoo poliisille, milloin ja missä seuraava rikos voisi tapahtua ja ohjaa poliisin paikalle jo etukäteen.

Amazonilla on mielenkiintoinen patenttihakemus, jossa yritys on patentoinut anticipatory shipping -menetelmän. Siinä tuote kuljetetaan ostajaa lähelle, ennen kuin asiakas on edes ehtinyt painaa Osta-painiketta. Amazon kun tulevaisuudessa selvästikin tietää, minkä tuotteen kuluttaja tulee kohta ostamaan.

Autosi vie sinut sinne, minne olet aina halunnut, mutta et ole koskaan ymmärtänyt pyytää.

Tulevaisuuden auto on eittämättä älykäs. Mutta kuinka paljon se sinusta tietää ja kuinka syvällisesti se sinut tuntee? Ehkä parinkymmenen vuoden päästä istut autoon sanaakaan sanomatta, luottavaisena. Auto, joka on oikeastaan sielunkumppanisi, vie sinut sinne, minne olet aina halunnut, mutta et ole koskaan ymmärtänyt pyytää.

Kirjoittaja on teknofuturisti ja tietokirjailija, jonka autossa on digitaalinen valokuva-albumi muttei webastoa.