Lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX -tyypin koneista on löydetty uusi korjauksia vaativa ohjelmistovika, kertoo yhdysvaltalaislehti Washington Post.

Uusi vika vaikuttaa ympäri maailmaa lentokiellossa olevien koneiden lennonhallintajärjestelmään, ja Yhdysvaltojen ilmailuviranomainen FAA on vaatinut Boeingia korjaamaan sen ennen kuin lentokielto esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Euroopassa voidaan perua. Tämä tukee sitä, että koneiden lentokielto jatkuu vielä pitkään.

Boeing on vahvistanut viranomaisille tiedon uudesta viasta. Vika on lehden mukaan erillinen aiemmin havaitusta viasta, ja se vaikuttaa koneen siivekkeisiin sekä muihin lennonhallintalaitteisiin. Uusi vika on luokiteltu kriittiseksi lentoturvallisuuden kannalta, Washington Post kertoo.

WP:n mukaan uuden vian löytyminen selittää sitä, miksi Boeing ei ole edistynyt lupaustensa mukaisesti koneissa havaittujen vikojen korjaamisessa ja koneiden saamisessa takaisin lentoon.

Aiemmin havaitun vian, joka liittyi koneen MCAS-nimellä tunnettuun automaattiseen sakkauksenestojärjestelmään, epäillään aiheuttaneen Etiopiassa maaliskuun 10. päivänä tapahtuneen lentoturman, jossa 157 ihmistä kuoli 737 MAX -koneen maahansyöksyssä. Samaa ongelmaa pidetään mahdollisena syynä myös Lion Air -lentoyhtiön lentoturmaan viime lokakuussa Indonesiassa.

Washington Postin mukaan viranomaiset haluavat nyt laajaa tutkintaa, jossa varmistettaisiin, ettei koneesta löydy enempää ongelmia. Perusteellista selvitystä vaaditaan myös Euroopassa, Euroopan ilmailuturvallisuusjärjestö EASA:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Pekka Henttu sanoi torstaina.

"EASA:n kanta oli se, että tarvittava konearviointi tehdään joko Yhdysvalloissa, yhdessä tai sitten se tehdään Euroopassa. Eurooppa ei vapauta koneita liikenteeseen ennen kuin laajempi tarkastelu on tehty. Nyt näyttää siltä, että FAA lähestyy tätä kantaa", hän sanoi.

Etiopian viranomaiset julkistivat torstaina alustavia tietoja maaliskuun lentoturman tutkinnasta. Siinä paljastui, että koneen lentäjät noudattivat toistuvasti Boeingin antamaa ohjeistusta koneen saamiseksi hallintaan, mutta eivät onnistuneet estämään maahansyöksyä.

Washington Postin mukaan Boeing ehdotti korjausta MCAS-järjestelmään jo viime marraskuussa Lion Airin onnettomuuden jälkeen. Korjaus ei kuitenkaan ehtinyt läpäistä viranomaishyväksyntää ennen Etiopian lentoturmaa.