Suurta valtioiden välistä verouudistusta on haikailtu pitkään, mutta monet Euroopan maat ovat nyt jo kyllästyneet odottamiseen. Esimerkiksi Britannia, Ranska ja Italia ovat ottaneet käyttöön uusia veroja, jotka on suunnattu suurille teknologiayhtiöille kuten GAFA-nelikolle (Google, Apple, Facebook ja Amazon).

Esimerkiksi Britannia päätti digipalveluverosta, joka napsaisee 2 prosentin siivun pois hakukoneiden, sosiaalisen median palveluiden ja verkkokauppojen kautta tehdystä liikevaihdosta. Google, Apple ja Amazon vastasivat veroon ilmoittamalla, että hinnat nousevat. Käytännössä yhtiöt siis vain sysäävät uuden veron muiden maksettavaksi, kirjoittaa The Verge.

Apple kertoi, että uusi digipalveluvero vähennetään 20 prosentin arvonlisäveron lisäksi siitä summasta, joka sovellusostoista jaetaan Applen ja sovelluskehittäjien kesken. Sekä Apple että kehittäjät tienaavat siis jatkossa aavistuksen verran vähemmän.

Google puolestaan ilmoitti, että kaikkien YouTube- ja Google Ads -mainosten hinnat nousevat Britanniassa 2 prosenttia.

Amazonin vastaus Britannian uuteen veroon on niin ikään 2 prosentin hinnankorotus. Kärsijäksi joutuvat ulkopuoliset myyjät, joilta perittävät maksut kallistuvat digipalveluveron verran.

The Vergen mukaan kuvatunlaiset hinnanmuutokset eivät ole lainkaan tavattomia. Niitä on nähty muun muassa verouudistusten ja valuuttakurssien sukellusten yhteydessä. Brexit-äänestyksestä seurannut punnan arvon lasku sai Applen nostamaan Britannian App Store -hintoja peräti 25 prosentilla vuonna 2017.

Teknologiajätit toivovat lausunnoissaan, että yksipuolisten ratkaisujen sijaan verotusta pyrittäisiin uudistamaan yhdessä, kansainvälisellä tasolla. Yhteisratkaisun syntymistä tuskin kannattaa kuitenkaan odotella henkeään pidätellen.