Google esitteli Chromessaan tänä vuonna oman floc-ratkaisunsa (Federated Learning of Cohorts). Sen on määrä torjua seurantaevästeillä tehtävää mainonnan kohdentamista. Evästeiden sijaan tekniikka kerää talteen käyttäjän verkkohistoriaa, vertaa sitä muihin käyttäjiin ja sen perusteella sijoittaa käyttäjiä eri ryhmiin, joille voidaan sitten kohdentaa mainontaa.

Uutta tekniikkaa kokeillaan rajatulla määrällä Chrome-selaimen käyttäjiä, mutta vastaanotto on ollut vähintäänkin nuivaa, kertoo Wired. Miljoonat käyttäjät ovat tälläkin hetkellä tietämättään mukana Googlen kokeilussa.

Tekniikkaa ei ole vielä testattu EU:n alueella, ja syykin on selvä. Useat viranomaiset ovat julkisuudessa pohtineet, onko floc-tekniikka ristiriidassa gdpr-asetuksen kanssa. Tekniikan voidaan katsoa tallentavan käyttäjädataa sekä käyttäjien laitteille tallentunutta dataa. EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan käyttäjädatan tallennukseen täytyy saada käyttäjältä lupa.

Viranomaisten huolen lisäksi myös monet kehittäjät ja verkkosivustot ovat kieltäytyneet käyttämästä floc-tekniikkaa. Esimerkiksi brittilehti The Guardian on kertonut vielä katselevansa sivusta uuden tekniikan vaikutuksia mainontaan ja käyttäjien yksityisyyteen.

Googlen kilpailijat Vivaldi, Brave ja DuckDuckGo ovat kieltäytyneet käyttämästä floc-tekniikkaa, ja Vivaldi-selaimen kehittäjät ovat jopa kuvailleet Googlen tekniikkaa yksityisyyttä loukkaavaksi seurantatyökaluksi.

Microsoft on poistanut floc-tekniikan Edge-selaimestaan ja esimerkiksi yksi avoimen lähdekoodin WordPress-julkaisualustan kehittäjistä on ehdottanut, että floc jätettäisiin oletuksena pois käytöstä WordPress-työkaluissa.

Google on kertonut, että se haluaa kehittää floc-tekniikkaa avoimesti ja yhteisöltä saadun palautteen perusteella. Palautetta on nyt totisesti tullut, joten nähtäväksi jää, miten Google siihen vastaa.

Wired arveleekin, että Googlen suurin uhka saattaa olla Google itse. Se omistaa maailman suosituimman selaimen sekä maailman suosituimman hakukoneen ja valtaisan mainosverkoston. Tuloksena on hurjat määrät dataa sekä hirmuisesti valtaa. Tuon vallan hyväksikäytön seurauksena monet eivät luota yhtiöön, Wired kuvailee.