Käyttäjille aiotaan tarjota tulevaisuudessa uusia työkaluja selaimen tallentamien evästeiden tarkasteluun ja niiden poistamiseen, kertoo The Verge.

Evästeiden lisäksi Google aikoo puuttua myös muihin seurantatapoihin. Käyttäjän yksilöivä digitaalinen sormenjälki kun saadaan muodostettua usein triviaalienkin tietojen kuten selaimeen asennettujen lisäosien, aikavyöhykkeen, näytön resoluution ja käyttöjärjestelmän kielen perusteella. Tällaista salakavalaa seurantaa ehkäistäkseen Google aikoo karsia sitä passiivista tietoa, jota Chrome-selain tarjoaa nettisivustoille.

”Kokemuksemme mukaan ihmiset pitävät enemmän mainoksista, jotka on personoitu heidän tarpeidensa ja mielenkiinnon kohteidensa mukaan – kuitenkin vain siinä tapauksessa, että mainostus on läpinäkyvää ja että sitä voi itse hallinnoida”, Google-pomo Prabhakar Raghavan toteaa aihetta käsittelevässä blogikirjoituksessa.

Google aikoo tuoda selaimeensa uusia ominaisuuksia, joiden on tarkoitus lisätä mainonnan läpinäkyvyyttä. Tulevan selainlaajennoksen on tarkoitus listata käyttäjälle kaikki välikädet, jotka ovat olleet mukana tietyn Google-mainoksen välittämisessä ja kohdentamisessa. Googlen mukaan lisäosa tulee saataville useille selaimille avoimen ohjelmointirajapinnan kautta.

The Verge huomauttaa, että Googlen Chromeen suunnittelemat yksityisyysuudistukset muodostavat huomattavasti rakeisemman kokonaisuuden kuin esimerkiksi Safari- ja Firefox-selaimissa, joissa suuri osa kolmansien osapuolten seurannasta on estetty automaattisesti. Safari ei tosin puutu juurikaan seurantaan, joka ei perustu evästeisiin.