Google suunnittelee estävänsä kolmannen osapuolen evästeiden käytön Chrome-selaimessa. Yhtiön blogissa kerrotaan, että muutos on tarkoitus tehdä kahden vuoden kuluessa.

Kolmannen osapuolen evästeet ovat esimerkiksi mainostajille äärimmäisen hyödyllisiä, sillä ne mahdollistavat käyttäjän seuraamisen ulkopuolisten palvelimien kautta. CNET antaa esimerkiksi tapauksen, jossa nettikäyttäjä vierailee jonkin yrityksen sivulla ja näkee myöhemmin saman yrityksen mainoksen esimerkiksi Facebookissa tai Twitterissä – tällöin kyse on hyvin todennäköisesti kolmannen osapuolten evästeiden avulla toteutetusta seurannasta.

Googlen ilmoitusta kolmannen osapuolen evästeiden tuen lopettamisesta on odotettu jo kuukausien ajan, kirjoittaa Reuters. Ilmoitus on merkittävä sikäli, että Statcounter-analytiikkapalvelun mukaan Chrome-selaimen siivu selainmarkkinoista on noin 64 prosenttia. Googlen tekemät päätökset Chromen suhteen vaikuttavat siis valtaosaan nettikäyttäjistä.

Analyytikoiden mukaan Googlen oma mainosbisnes tuskin kärsii muutoksesta juurikaan. Yhtiöllä kun on työkalupakissaan paljon muita keinoja Chrome-käyttäjien seuraamiseen kuin kolmannen osapuolen evästeet.