Google on julkaissut Chromeen laajennuksen, joka kertoo käyttäjälle tietoja verkkosivuilla käytetyistä mainoksista, Mashable kirjoittaa. Mainostenseurantaominaisuudelle tulee käyttöä, kun kiinnostaa tietää, mitkä toimijat seuraavat verkkosivuilla vierailua ja miten.

Ads Transparency Spotlight -lisäosa ilmoittaa esimerkiksi tietyn verkkosivun mainosten määrän, mainoksia tukevien alustojen määrän ja listan sivustolla toimivista osapuolista.

Googlen mukaan ominaisuutta kehitetään vielä, ja käyttäjiä pyydetään antamaan lisäosan toiminnasta palautetta.

Kehittämisen varaa on, sillä tällä hetkellä laajennus näyttää tiedot vain mainoksista, jotka on ostettu Google Ads -hallintatyökalun kautta ja jotka ovat ottaneet käyttöönsä Ad Disclosure Schema -järjestelmän. Nämä toimijat ovat lisänneet mainoksiinsa metatiedon siitä, mitä ne käytännössä sivustolla tekevät.

Tämä rajoitus tarkoittaa sitä, että lisäosa tuskin pystyy tunnistamaan haitallisia toimijoita. Jos kuitenkin haluaa tutustua sivustoilla rehellisesti toimiviin mainoksiin, lisäosan voi ladata ilmaiseksi Chrome-verkkokaupasta.