Keväällä kohistiin uudesta Clubhouse-sovelluksesta, joka haastoi perinteiset somepalvelut. Sovelluksessa käyttäjät voivat keskustella toistensa kanssa avoimissa ryhmäpuheluissa.

Ääneen perustuva sovellus saapui markkinoille otolliseen aikaan ihmisten ympäri maailman viettäessä paljon aikaa kotona koronapandemian riehuessa pahimmillaan. Hypeä kasvatti osaltaan myös se, ettei Clubhouseen päässyt aluksi kuin kutsulla. Siksi se sai nopeasti maineen julkkisten eliittisomena.

Uuden haastajan ilmaannuttua Twitter ja Facebook alkoivat nopeasti matkia Clubhousen keskusteluryhmiä kehittämällä omiin sovelluksiinsa nopeasti vastaavat ominaisuudet.

Clubhousen taloudellinen kasvuvauhti oli myös päätä huimaavaa. Tammikuussa yritys sai miljardin dollarin rahoituksen, huhtikuussa neljä miljardia lisää. Twitter teki samoihin aikoihin alustasta samansuuruisen ostotarjouksen.

Hurjan kevään jälkeen Clubhousesta ei ole juuri puhuttu eikä sitä ole ladattu yhtä paljon kuin alkukeväästä. Lisäksi sovellus on saanut lokaa niskaansa alustalla levinneiden vihapuheiden ja heikon tietoturvan takia.

Toimitusjohtaja Paul Davison myönsi keskiviikkona Bloombergin haastattelussa yrityksen kasvuvauhdin vieneen yrityksen äärirajoille.

”Kasvoimme aivan liian nopeasti aiemmin tänä vuonna”, Davison sanoi.

Yrityksen henkilöstö kymmenkertaistui lyhyessä ajassa kahdeksan hengen ydintiimistä 80 henkilön organisaatioksi.

Toimitusjohtaja on kuitenkin toiveikas tulevaisuuden suhteen, sillä hän uskoo ihmisten yhä haluavan kuunnella alustalla pidettäviä keskusteluja esimerkiksi työmatkoilla maailman jälleen avautuessa. Lisäksi hän korosti haastattelussa, että sisällöntuottajille maksaminen on yritykselle tärkeä asia.