Cyberpunk 2077 -pelin julkaisija CD Projekt Red on julkaissut anteeksipyynnön pelin pieleen menneestä julkaisusta ja valottanut suunnitelmiaan asioiden korjaamiseksi, uutisoi Venture Beat. Perustajiin kuuluva Marcin Iwiński sanoo Twitterissä julkaistulla videolla, että yhtiö teki virhearvion kehittäessään pelin PS4- ja Xbox One -versioita.

Cyberpunk 2077:n suunnittelussa etusijalla oli PC-versio, johon vanhan konsolisukupolven versiot pohjautuvat. Tiimin strategia oli tehdä ensin PC-versiosta toimiva, jonka jälkeen siitä muokattaisiin konsoleille sopivat versiot. Päätös koitui lopulta kohtaloksi, sillä homma oli paljon vaikeampi kuin kehittäjätiimi oli arvioinut.

Ongelmaksi muodostui konsolien arvioitua huonompi suorituskyky peliympäristön reaaliaikaisessa lataamisessa ruudulle. Jokaisen yksittäisen muutoksen toimivuus piti testata erikseen. Ja yksityiskohtiahan valtavassa scifikaupungissa riittää.

Osaltaan kehitystä vaikeuttivat myös covid-19-pandemian pakottamat etätyökäytännöt, jotka pakottivat tiimin kommunikoimaan videopuheluilla fyysisen läsnäolon sijaan.

Pelin suorituskykyä ja bugeja korjataan ladattavilla päivityksillä, joista ensimmäinen julkaistaan jo kymmenen päivän sisällä. Laajempi päivitys on luvassa muutamaa viikkoa myöhemmin. Uuden sukupolven konsoleille päivitykset julkaistaan kuitenkin vasta vuoden jälkipuolella.