Viime aikojen puhutuimmaksi peliksi nousseen Cyberpunk 2077:n kehittäjätiimi on tehnyt uusia paljastuksia hittipelin kehityksestä. Vallitseva mielipide tiimin keskuudessa oli, ettei peli ollut lähimainkaan valmis julkaistavaksi vuoden 2020 aikana, kertoo Bloombergin reportaasi, johon on haastateltu yli 20 CD Projekt Redin työntekijää.

Yhden haastatellun mukaan kehittäjätiimi uskoi vuonna 2019 tapahtuneen edistyksen perusteella Cyberpunkin valmistuvan vasta 2022. Kun alun perin kesälle 2020 kaavailtu julkaisu alkoi todella vaikuttaa epärealistiselta, jaettiin tiimin keskuudessa veikkauksia ja meemejä julkaisun siirtymisestä.

Kehityksen keskeinen ongelma oli se, että pelimoottoria työstettiin samaan aikaan kuin itse peliä. Eräs Bloombergin haastattelemista kehittäjistä vertaa tilannetta siihen, että ajaisi junalla pitkin raiteita, joita vasta rakennetaan.

Oman haasteensa yhtiölle toi myös organisaation aiempaa suurempi koko. Siinä missä aiemman hittipeli The Witcher 3:n kehitystiimi käsitti 240 työntekijää, oli Cyberpunk 2077:n tiimissä mukana yli 500 tekijää. Lisäksi ulkomaisten työntekijöiden kanssa kommunikointi englanniksi ei toiminut puolalaisilta aina saumattomasti.

Loppuvaiheessa kehittäjien työpäivät venyivät epäterveisiin mittoihin. Sittemmin CD Projekt Rediltä irtisanoutunut ääniohjelmoija Adrian Jakubiak kertoo tehneensä 13-tuntisia päiviä viisi kertaa viikossa. IGN Nordicin uutisen mukaan eräs juniorikoodari tienasi vaivaiset 580 euroa kuussa.

Kesällä 2020 E3-tapahtumassa esitelty demo vaikutti kyllä katsojat ja nostatti hypeä entisestään. Nyt kehittäjät kuitenkin kertovat, ettei varsinainen peli ollut samalla tasolla demon kanssa. Tapahtumaa varten kehitettiin siis väärennetty demo, joka sai pelin näyttämään paremmalta kuin se todellisuudessa oli. Demon luomiseen käytettiin kuukausia, jotka olisi kehitystiimin mukaan kannattanut mieluummin laittaa varsinaisen pelin työstämiseen.