The Walt Disney Companyn suoratoistopalvelu Disney+ aloitti Suomessa syyskuun puolivälissä. Lanseeraus on onnistunut. Disneyn Pohjoismaiden Senior Vice President Hans van Rijn ei yhtiön käytännön mukaan voi paljastaa lukuja, mutta kertoo alun olleen menestys.

”Olemme otettuja, että Suomessa ja Pohjoismaissa niin moni on tilannut palvelun. Se näkyy myös ajassa, joka katseluun on käytetty”, van Rijn sanoo.

”Alku on hyvä ja olemme erittäin tyytyväisiä, mutta olemme vasta vakiinnuttamassa asemaamme eli töitä on paljon tehtävänä”, hän lisää.

Disney ei julkaise maakohtaisia lukuja, mutta tiedotti viime viikolla, että 12. marraskuuta 2019 ensin USA:ssa, Kanadassa ja Hollannnissa lanseerattu suoratoistopalvelu on kerännyt maailmanlaajuisesti jo 86,8 miljoonaa tilaajaa.

Lukuja Suomesta ei saada, mutta Hans van Rijn vakuuttelee tyytyväisyyttään. Hän sanoo menestyksen Pohjoismaissa ja Suomessa perustuvan siihen, monet sisällöistä ovat kuluttajille tuttuja ja niihin liittyy perinteitä pitkältäkin ajalta.

”Luottamus brändiimme on auttanut avaamaan meille ovia”, van Rijn jatkaa.

”Maailmanlaajuinen tilaajamäärä on huikea virstanpylväs ja olemme monilla alueilla vielä lanseerausvaiheessa”, hän jatkaa.

Syyskuussa Suomen-lanseerauksen yhteydessä van Rijn kuvaili maatamme Star Wars -kansakunnaksi. Ennakko-odotukset ovat osoittautuneet oikeaksi ja Star Wars -sisällöt klassikkoelokuvista uuteen The Mandalorian -sarjaan ovat kiinnostaneet suomalaisia katsojia paljon.

”Kyse ei ole ollut vain uutuussarjan katselusta, vaan ulottuu paljon syvemmälle”, hän kommentoi nyt.

Disney+ on ilmoittanut, että palvelun hinta nousee helmikuussa 2021. Vastineeksi rahoilleen tilaajat saavat uutta sisältöä.