Suorassa rivissä seisovat näyttöpäätteet heijastavat hentoa valoa laitteiden eteen työnnettyjen mustien nahkatuolien pintaan. Viime vuonna samoissa tiloissa kaupattiin vielä elintarvikkeita ja naamiaisasuja, nyt pelielämyksiä.

Gaming Lounge Helsinki Finland Oy:n (GLHF) syntyjuuret menevät Ville Oinosen ja Joonas Muikun vuonna 2016 Aasiassa vietettyyn vaihto-oppilasvuoteen.

”Olimme vaihdossa Thaimaan Bangkokissa, jossa näimme paljon vastaavia paikkoja”, toimitusjohtaja Ville Oinonen toteaa.

Ajatuksen kasvaminen uudeksi liiketoimintakonseptiksi vei puolitoista vuotta. Kaksikko sai mukaansa Samu Hurskaisen, jolla on triosta ainoana yrittäjätaustaa.

”­Asenne ­pelaamista kohtaan on muuttunut ­suotuisammaksi.”

Ensimmäiseksi oli etsittävä sopiva kiinteistö Helsingin keskustasta.

”Halusimme löytää 150 neliön tilan. Ei sitä pienempään kivijalkaan voi sijoittaa tarpeeksi tietokoneita. Toisaalta halusimme rakentaa kompaktin paketin”, Muikku toteaa.

Kiinteistön lisäksi tietokoneet ovat olleet merkittävä investointikohde.

”Halusimme panostaa laadukkaisiin komponentteihin ja ehkäistä laitteiden ennenaikaista vanhentumista.”

Viime vuoden joulukuussa GLHF avasi ovensa Helsingin Kampissa.

”Meillä on ollut paljon opeteltavaa. Mitään emme ole saaneet valmiina konseptina. Liiketoimintaan voimme kuitenkin olla tyytyväisiä”, Oinonen sanoo.

Peliloungessa on 40 tietokonetta. Asiakkaan maksama perushinta käytöstä on neljä euroa tunnilta. Koneiden käyttöaste on ollut keskimäärin 30–40 prosenttia.

Samu Hurskainen arvioi, että vakiokävijät pelaavat 10–20 tuntia viikossa. Heidän osuutensa on noin viidennes kaikista asiakkaista. Alle kymmenen viikkotunnin pelaajat kattavat puolet kävijöistä.

Kolmikon mukaan tyypillinen kävijä on iältään 25–30-vuotias.

Tuntitaksa. ”Tehokas pelikone voi maksaa 3 000 euroa. Meillä sitä saa kokeilla neljän euron tuntihinnalla”, Ville Oinonen sanoo. KIMMO HAAPALA

Suomalaisten menestyminen e-urheilussa on näkynyt asiakasmäärissä. Näin tapahtui viimeksi maaliskuussa, kun suomalainen Counter Strike -joukkue ENCE eteni major-turnauksen loppuotteluun.

”E-urheilu ei välttämättä lisää nuorten aikuisten määrää, mutta kylläkin vanhempien pelaamisesta kiinnostuneiden”, Muikku toteaa.

”Koko asenne pelaamista kohtaan on muuttunut suotuisammaksi”, Oinonen jatkaa.

Yksi esimerkki tästä ovat yritysasiakkaat, jotka viettävät peliloun­gessa tyky- ja virkistyspäiviä. Taannoin eräs teollisuusalan yritys järjesti firman sisäisen turnauksen, konttorin väki vastaan varaston työntekijät.

”En tiedä, olisiko vielä viisi vuotta sitten ehdotettu firman pikkujouluja peliluolaan.”

”Aiemmin töiden jälkeen mentiin oluelle. Nyt pelaamisen ohessa kysytään työprojektien etenemisestä”, Muikku kertoo.

Kokeilukynnys on haluttu tehdä mahdollisimman matalaksi.

”Tehokas pelikone voi maksaa 3 000 euroa. Meillä sitä saa kokeilla neljän euron tuntihinnalla”, Oinonen sanoo.

Myös yritysasiakkaita. Gaming Lounge Helsinki Finlandin tiloissa on järjestetty yritysten tyky- ja virkistyspäiviä. KIMMO HAAPALA

Kolmikko haluaa rakentaa peliloungea yhteisöllisyyden varaan.

”Tiimipelaaminen on ihan erilainen kokemus samassa tilassa kuin pelkän puheyhteyden varassa”, Hurskainen toteaa.

”Haluamme muistuttaa myös fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista. Pelaaminen on upea juttu, mutta neuvomme asiakkaita pitämään huolta itsestään. Emme halua, että pelaaminen on kenellekään ainoa asia, vaan hyvä lisä muiden harrastusten lailla.”

Yritys tekee yhteistyötä e-urheiluseura Helsinki Redsin kanssa, jonka pelaajat vierailevat GLHF:n tiloissa kahdesti viikossa harjoittelemassa valmennuksen johdolla. Valmentajat ovat myös GLHF:n palkkalistoilla.

Vaikka pelilounge täyttää joulukuussa vasta vuoden, on kolmikko suunnitellut laajentavansa toimintaa Helsingin keskustan ulkopuolelle.

”Tavoitteena on, että jokainen uusi paikka tuplaisi yrityksen liikevaihdon”, Oinonen sanoo.