Kotieläinten ruokinta-automaatti Petnet on kerännyt viime vuosina kehuja. Kotoa lähtiessä kissan- tai koiranruoat voi ladata automaattiin, joka annostelee niitä ennalta sovitusti tai puhelinsovelluksen nappia painamalla.

Olennaisena osana reilun satasen laitteessa on ollut valmistajan pilvipalvelu, jonka kautta ruokkimiskomennot kulkevat. Tai kulkivat aiemmin. Helmikuussa Petnetin omistajilla oli vaikeuksia saada palveluun yhteyttä, ArsTechnica kertoo. Sovelluksella ei saanut yhteyttä ruokinta-automaatteja ohjaavaan palvelimeen. Myös yhtiön asiakaspalvelu vaikeni kuin muuri. Viikon kestäneen katkoksen jälkeen palvelimet palasivat linjoille, mutta vain hetkeksi.

Maaliskuun lopussa Petnetin palvelimet katosivat jälleen verkosta. Yhtiö syytti tästä koronavirusta. Tällä kertaa tilannetta ei saatu korjattua nopeasti. Lopulta huhtikuun lopulla asiakkaille lähetettiin ikävä sähköposti. Koko henkilökunta oli irtisanottu ja uusien tuotteiden kehitys lopetettu. Olemassa olevien automaattien toimintaa voitaisiin jatkaa, mutta tätä varten asiakkaiden pitäisi maksaa yhtiölle 4 dollaria kuukaudessa tai 30 dollaria vuodessa.

Lopulta toukokuun lopussa yhtiö kertoi palvelun olevan jälleen käytössä - kunhan siitä maksetaan 30 dollarin vuosimaksu. Maksamattomien asiakkaiden ruokkijarobotit lakkaisivat toimimasta kesäkuun 30. päivänä.

Valitettavasti kävi kuitenkin toisin. Lukuisat Petnet-käyttäjät ovat raportoineet verkossa maksaneensa 30 dollarin vuosimaksun, mutta pilvipalveluun ei yhteyttä ole löytynyt. Myöskään asiakaspalvelu tai muut tahot yhtiöstä eivät vastaa viesteihin.

Osalla käyttäjistä aiemmin tallennetut ruokinta-aikataulut ovat edelleen toiminnassa, toisilla taas laitteet ovat lopettaneet tyystin toimintansa, eikä korjauskeinoa ole näkyvissä maksusta huolimatta. Tapaus on ikävä muistutus siitä, että pilveen sidotun laitteen toiminta voi lakata koska tahansa, eikä omistaja yleensä voi asialle yhtään mitään.