Ainakin Android-ympäristössä gdpr:n vaikutukset ovat olleet merkittävät. Tämä käy ilmi GDPR and the Lost Generation of Innovative Apps -tutkimuksesta, jota ovat työstäneet useat yliopistot. Sen tarkoituksena oli tutkia sitä, miten gdpr on vaikuttanut mobiilisovellusmarkkinoihin, TechRadar kirjoittaa.

Kaikkiaan tutkijat tarkastelivat 4,1 miljoonaa Android-sovellusta Google Play Storessa heinäkuun 2016 ja lokakuun 2019 välisenä aikana.

Tutkimuksen mukaan tietosuoja-asetuksen vaikutus on ollut radikaali. Jopa kolmannes Android-sovelluksista katosi gdpr:n jälkeen. Lisäksi uusia sovelluksia luotiin jopa 47,2 prosenttia aikaisempaa vähemmin.

Jäljelle jääneiden sovellusten käyttöaste putosi 45,3 prosenttia. Sen sijaan gdpr-myllerryksestä selvinneiden sovellusten käyttäjäkunta kasvoi peräti 25 prosenttia.

Vaikka käyttäjille tarjottu sovelluskattaus harveni huomattavasti, siivosi direktiivin käyttöönotto mobiilisovelluskaupasta ne alustat, jotka suhtautuivat leväperäisesti käyttäjätietojen keräämiseen ja säilömiseen.