Koronakriisin syventyessä Facebook veti tiukan linjauksen: somejätti ei sallinut minkäänlaisten kasvosuojusten markkinointia palvelussa.

Ratkaisu oli ymmärrettävä, sillä alkaneen kriisin myötä ihmiset etsivät epätoivoisesti kasvosuojaimia. Kasvanut kysyntä johti huijauksiin, tuotteiden trokaamiseen, hamstraamisen sekä yleiseen rahastukseen kriisin varjolla. Maskeja saatettiin markkinoida siten, että tuotteelle annettiin katteettomia lupauksia käyttäjän terveyden suojelusta.

Pahimman kriisin lievennyttyä Facebook on tiedottanut, että se sallii jälleen kasvosuojusten markkinoinnin. Kuitenkin terveydenalan työntekijöille ja muille ammattilaisille suunnattujen tuotteiden kaupustelu on edelleen pannassa. Sen sijaan esimerkiksi kankaisten maskien markkinointi on nyt sallittu.

Lisäksi maskia markkinoivalla taholla tulee olla yli neljän kuukauden aikaisempi markkinointihistoria. Myös osa maista on mustalla listalla, sillä Facebookin mukaan kyseisiltä alueilta on tullut huomattavan paljon yrityksiä kiertää esto.