Facebook on jäädyttänyt New Yorkin yliopistolle (NYU) työskennelleen tutkijatiimin henkilökohtaiset tilit, kirjoittaa The Verge. Tiimi oli tutkinut palvelussa näytettävien mainosten läpinäkyvyyttä ja väärän tiedon leviämistä alustalla.

Yhtiön mukaan tutkijat olivat rikkoneet käyttöehtoja keräämällä dataa luvatta. Tiimin itsensä mukaan somejätti pyrkii vaientamaan alustan ongelmia esille tuoneet tutkijat.

Tutkijat käyttivät työssään itse kehittämäänsä Ad Observer -nimistä lisäosaa, joka kerää automaattisesti tietoa siitä, millaisia poliittisia mainoksia käyttäjille näytetään ja millä perusteella mainoksia kohdennetaan. Lisäosan verkkosivun mukaan työkalu ei kerää henkilöön kytkeytyviä tietoja, kuten käyttäjien nimiä, profiilien id-numeroita tai kaverilistoja.

Ad Observerin keräämää tietoa on jaettu tutkijoille ja journalisteille alustalla esiintyvien trendien ja ongelmien paljastamiseksi.

Facebook jakaa jonkin verran kyseisiä tietoja mainoskirjastonsa kautta, muttei kuitenkaan kaikkea. Yhtiö ei esimerkiksi paljasta, miten mainoksia kohdistetaan tietyille käyttäjille näiden kiinnostuksenkohteiden perusteella. Käyttäjät itse voivat kuitenkin nähdä tämän tiedon mainoksen yläkulmasta avautuvan valikon kautta. Juuri tätä käyttäjille näytettävää tietoa NYU:n tutkijoiden käyttämä lisäosa keräsi.

Jäädytetyksi tullut tutkija Laura Edelson ei Facebookin selityksiä niele, vaan väittää yhtiön vain haluavan päästä eroon riippumattomista tutkijoista.

”Pahinta on, että Facebook käyttää tekosyynä käyttäjien yksityisyyttä, joka on meille ensiarvoisen tärkeää työssämme”, hän sanoo.

Edelsonin mukaan Facebookilla ei pitäisi olla veto-oikeutta siihen, kuka palvelua voi tutkia.

Facebookin mukaan tutkijat tulivat rikkoneeksi palvelun käyttöehtoja keräämällä käyttäjistä sellaista dataa, jonka jakamiseen nämä eivät ole suostuneet. He eivät myöskään ole asentaneet kyseistä lisäosaa itselleen.

Yhtiöllä on toki syytä olla huolissaan dataa keräävistä tutkijoista. Ulkopuolisten tutkijoiden tekemän datankeruun avulla paljastui muun muassa Cambridge Analytica -skandaali, joka maksoi yhtiölle viisi miljardia dollaria, minkä lisäksi Yhdysvaltain kauppakomissio alkoi tehdä palvelulle yksityisyystarkistuksia.