Facebook on lukuisista yrityksistä huolimatta jäänyt pahasti älypuhelinvalmistajien jalkoihin. Yhtiö aikoo kuitenkin olla toden teolla eturintamassa, kun puhelimista siirrytään seuraavan sukupolven laitteisiin, Axios spekuloi.

Sosiaalisen median jättiyhtiö on panostanut viime vuosina suuresti erilaisten laitteiden kehitykseen. Jo vuonna 2014 Facebook maksoi 2 miljardia dollaria Oculus-virtuaalilaseja kehittävästä yhtiöstä. Tuotekehityksen tuorein hedelmä julkaistiin juuri ja se kantaa nimeä Oculus Quest 2. Aiempaa tarkemmilla näytöillä varustetut vr-lasit ovat keränneet suitsutusta niitä testaamaan päässeiden parissa.

Lasien lisäksi Facebook pyrkii koteihin Portal-videopuhelimillaan. Niihin on puolestaan tarjolla tuore ohjelmistopäivitys, joka mahdollistaa osallistumisen Zoom-videokonferensseihin. Lisäksi Portaleilla pääsee mukaan myös Webex-, BlueJeans- ja GoToMeeting-palavareihin.

Kaikki tämänhetkinen luo kuitenkin vasta pohjaa tuleville innovaatioille. Facebook on kertonut avoimesti Project Aria -nimisestä hankkeestaan, jossa yhtiö testaa erilaisia antureita, joiden se uskoo päätyvän tulevaisuuden vr/ar-ratkaisuihin.

Facebookin laitevalmistuksesta vastaava johtaja Andrew Bosworth ei kiellä etteikö hänen työnantajansa pyrkisi kaappaamaan merkittävää osaa seuraavassa teknologiavallankumouksessa. Bosworthin mukaan Facebookin strategiassa keskeisimmällä paikalla eivät kuitenkaan ole erilaiset laitteet, vaan ihmiset ja heidän laitteillaan kuluttamansa sisältö.