Clubhouse oli esiin tullessaan monen mielestä piristävän erilainen somepalvelu: ei tekstin naputtamista ja hymiöitä vaan ihan puhumista ääneen. Keskustelut käytiin huoneissa, joihin pääsi – jos pääsi – kutsuttuna. Samoin koko palveluun pääsy oli kutsun takana.

Clubhouse sai alkuvuonna runsaasti julkisuutta, etenkin rajattuun käyttäjäkuntaansa suhteutettuna. Kävi kuten aina, kun joku näyttää saaneen hyvän idean: menestyjää halutaan peesata. Tällä viikolla junaan on pyrkimässä kaksikin isoa verkkopalvelua.

Muun muassa

, että Facebook on nyt julkistanut Live Audio Rooms -ominaisuuden, joka voidaan suoraan luokitella Clubhouse-kopioiksi. Julkistaminen ei vielä tarkoita sitä, että käyttäjät pääsisivät huoneisiin rupattelemaan.

Keskusteluhuoneet avataan lähikuukausina, aluksi vain rajatulle joukolle. Näitä innostetaan mukaan lupauksella, että puuhalla voisi ansaita rahaa.

Samalla asialla ja samaan aikaan on Reddit,

. Maanantaina esiteltiin Reddit Talk, joka sekään ei vielä ole käytössä vähään aikaan. Aluksi pääsy keskusteluhuoneisiin on rajattu vain subreddit-alueiden moderaattoreille keskinäisiä keskusteluja varten. Myöhemmin nämä voivat kutsua mukaan muitakin.

Lopullisessa versiossa moderaattorit avaavat/luovat huoneen. Sen isäntä voi sitten kutsua ja hiljentää osallistujia tai kenkäistä heitä kokonaan pois. Kuuntelijoina voivat olla kuitenkin kaikki halukkaat.

juuri julkaisema uutinen panee tosin ihmettelemään, ovatko Reddit, Facebook ja muut perässähiihtäjät lyömässä rahansa likoon väärälle hevoselle. Clubhousen suosio näyttäisi nimittäin olevan jyrkässä alamäessä, mikäli sovelluksen latausmääriä pidetään mittatikkuna.

Sensor Towerin julkaisemien lukujen mukaan Clubhouse-sovellus ladattiin helmikuussa 9,6 miljoonaa kertaa, maaliskuussa enää 2,7 miljoonaa kertaa. Yhdessä kuukaudessa pudotusta tuli siis päätähuimaavat 72 prosenttia. Tammikuun latausluku oli ollut samaa luokkaa maaliskuun kanssa, joten Clubhouse näyttää vain käväisseen suosion valokeilassa.