Kuten tunnettua, verkkosivustot tallentavat käyttäjistään huomattavan määrän dataa, ja Facebook on tässä taidossa yksi kirkkaasti parhaita – tai pahimpia.

Nyt yhtiö aikoo muuttaa toimintaansa pykälän verran läpinäkyvämmäksi sallimalla Facebook- ja Instagram-käyttäjien tarkistaa aiempaa yksityiskohtaisemmin, mitä tietoja heistä on rekisteröity. Tämä tapahtuu suoraan kyseisten palvelujen käyttöliittymästä ilman hankalia kyselyitä asiakastukeen, kertoo Engadget.

Tätä kautta käyttäjä saa tietää esimerkiksi sen, millaisten päättelyketjujen perusteella Facebook suosittelee hänelle tiettyyn teemaan liittyviä artikkeleita.

Facebook lisäsi mainostusalgoritmiensa läpinäkyvyyttä käyttäjille jo viime kesänä. Engadget arvioi, että yhtiön ”jalojen” toimien taustalta löytyy pyrkimys noudattaa paremmin yksityisyydensuojalainsäädäntöä, kuten EU:n gdpr-lakia.

Facebook omistaa Instagramin ja pikaviestipalvelu WhatsAppin.