The New York Times kertoo, että tutkijat yrittivät selvittää miten Facebookin käyttäjät käyttäytyvät palvelussa näkemiensä viestien ketjuissa sekä miten ja milloin linkkejä klikataan.

Facebookin yhteistyö oli tutkimuksessa avainasemassa, ja, ironista kyllä, Facebook pitkälti mitätöi koko tutkimuksen. NYT:n mukaan Facebook kyllä toimitti tutkijoille kaivattua dataa, mutta tutkijoiden tietämättä Facebook toimitti vain noin puolet datasta.

Tutkimus tehtiin siis puutteellisella datalla, mikä käytännössä romuttaa tutkimuksen painoarvon.

Facebookin avoimen tutkimuksen ja läpinäkyvyyden työryhmä pahoitteli tapahtunutta ja sanoi kyseessä olleen vain tekniikasta johtuva virhe. Tutkijat eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita siitä, että kyseessä oli pelkkä harmillinen kömmähdys eikä tahallinen sabotaasi.

The Verge tietää, että tämä ei ole suinkaan ainoa kerta, kun Facebook vahingossa sabotoi muiden tekemiä tutkimuksia.

Elokuussa Facebook toimitti tutkijoille paketin, jonka oli tarkoitus näyttää palvelun eniten katsellut sisällöt huhtikuun alusta kesäkuun loppuun. Facebookin mukaan se halusi olla toiminnoissaan läpinäkyvä. Samalla Facebook kuitenkin vaivihkaa hyllytti alkuvuoden tutkimukset, sillä NYT:n mukaan ne näyttivät Facebookin vähemmän mairittelevassa valossa.

Elokuussa Facebook myös esti New Yorkin yliopiston tutkijoita tarkastelemasta alustan mainosten toimintaa tarkemmin. Tutkijat ehtivät havaita, että Facebook ei ollut kertonut kaikkien palvelusta poliittista mainostilaa ostaneiden nimiä, vaikka sen pitäisi näin tehdä. Tämän jälkeen Facebook veti tutkimukselta töpselin seinästä.