Jo pidemmän huhuttiin, että Facebook kehitteli jonkinlaisia älylaseja, yhteistyössä EssilorLuxottican kanssa. EssilorLuxottica saattaa nimenä olla vieras, mutta kyseessä on legendaarisen aurinkolasimerkki Ray-Banin emoyhtiö.

Lopputulos on nyt nähnyt päivänvalon, kun Ray-Ban Stories -lasimallisto on julkaistu.

LUE MYÖS:

Mitään lisätyn todellisuuden ominaisuuksia tai muuta erityisen älykästä ei kannata uutuudelta odottaa, vaan uudet Ray-Banit ovat yhtä lailla älykkäät kuin bluetooth-kuulokkeet ovat älyäänentoistoa tai digikamerat älykuvauslaitteita. Ray-Ban Stories nimittäin yhdistää laseihin kaksi kameraa, kaksi kaiutinta ja yksinkertaisen puheohjauksen.

Tarkoituksena laseilla on, että niillä voi kuvata kuvia tai lyhyitä videoita itselle muistoiksi tallennettaviksi tai somessa jaettaviksi. Laseista löytyy kaksi viiden megapikselin kameraa, joilla voidaan kuvata myös matalan tarkkuuden videoita.

Omien muistojen tallentaminen käy mukavasti, kun muistoja ei tarvitse tehdä kameraa tai älypuhelinta kädessä kantaen. Sivulliset tietävät olevansa kuvaamisen kohteena kun merkkivalo laseissa syttyy.

Sangoista löytyvät kaiuttimet vaikkapa podcastien kuuntelua tai puheluja varten ja ohjaus tapahtuu joko englanniksi käskyttämällä tai sangan kosketuspintaa hipelöimällä.

Vaikka lasit eivät ehkä älyllään loista, ne ovat elektroniikkaa sisältäviksi laseiksi varsin tyylikkäät. Tarjolla on Ray-Banin ikonisia aurinkolasimalleja kuten Wayfarer, vain hieman kamerakäyttöön uudistettuina. Väri- ja linssivaihtoehtoja on useita ja linssejä voi hankkia myös vahvuuksilla.

Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

Lasit ladataan tyylikkäässä Ray-Ban-kotelossa, jonka lataus puolestaan hoituu usb-c:llä. Laseja käytetään yhdessä Facebook View -sovelluksen kanssa, ja sovellus on saatavilla Android- ja iOS-puhelimille.

Lasien myynti alkaa useilla Ray-Ban-jälleenmyyjillä Yhdysvalloissa, Britanniassa, Italiassa, Australiassa, Irlannissa ja Kanadassa. Euroopassa lasien ohjehinta on 329 euroa. Tiedossa ei ole, tulevatko lasit myöhemmin Suomessa myyntiin.