Facebook aikoo tiukentaa sivuillaan esiintyvien poliittisten mainosten käytäntöjään, kertoo The New York Times. Jatkossa Facebook valvoo tiukemmin sitä, mitkä ryhmät ja ihmiset julkaisevat poliittisia mainoksia palvelussaan.

Käytäntöjen tiukentamisella pyritään vähentämään verkossa leviävän valeinformaation määrää, kun Yhdysvaltain vuoden 2020 presidentinvaalit alkavat lähestyä.

Mainostajien on jatkossa todistettava olevansa Yhdysvaltain hallituksen rekisterissä. Mainostajien on esitettävä esimerkiksi työnantajan tunnistenumero.

Facebook aikoo myös keskeyttää käynnissä olevat poliittisen mainoskampanjat, elleivät mainostajat lähetä erillistä dokumenttia niiden tiedoista lokakuun puoliväliin mennessä.

Facebook on aiemmin jo muuttanut poliittisia mainoksia koskevia sääntöjään. Viime vuodesta lähtien se on vaatinut poliittisia mainostajia ilmoittamaan mainoksesta vastuussa olevan tahon nimen ja todentamaan tahon olevan oikea.

Yhtiötä on aiemmin kritisoitu vuoden 2016 Yhdysvaltain presidentinvaalien yhteydessä, kun se antoi venäläisten tahojen manipuloida mainoksia saadakseen äänestäjät jakautumaan vahvemmin.

Facebook sai kritiikkiä myös uusien sääntöjen myötä. Valeinformaatioon erikoistuneet asiantuntijat ovat kokeneet yhtiön keinot liian vähäisiksi. Heidän mukaan valeinformaatiolla ja valeuutisilla jo aikaan saatu tuho ei nykyisillä keinoilla korjaannu.