Guardianin mukaan Facebookin mainostyökalut ovat listanneet 740 000 alaikäistä kiinnostuneiksi uhkapelimainoksista. Alkoholimainoksista on kiinnostunut 940 000 alaikäistä käyttäjää. Kyseessä on Facebookin automaattinen luokittelu, jonka mukaan mainoksia kohdennetaan käyttäjille. Käyttäjille määritetyt henkilökohtaiset kiinnostuksenkohteet perustuvat palvelun käyttäjistä keräämään tietoon.

Facebook on kertonut tiedotteessa, ettei se salli alkoholin ja uhkapelien mainontaa alaikäisille. Yhtiö kertoo myös tekevänsä läheistä yhteistyötä lainsäätäjien kanssa vastuullisen ja tehokkaan mainonnan takaamiseksi.

Yhtiö kuitenkin sallii mainosten kohdentamisen alkoholista ja uhkapeleistä kiinnostuneille lapsille ja nuorille. Tätä perustellaan muun muassa sillä, että esimerkiksi peliongelmista kärsivälle nuorelle voidaan luokittelun perusteella mainostaa peliriippuvuuden hoitamiseen liittyviä palveluita.

Luokittelu mahdollistaa myös alaikäisten tietojen häikäilemättömän hyödyntämisen videopelimainonnassa. Peliriippuvuudesta kärsiville nuorille voidaan helposti kohdentaa esimerkiksi videopelien maksullisia sisältöjä, kuten loot boxeja. Tämä ei riko palvelun sääntöjä.

Automaattinen luokittelu takaa alkoholi- ja uhkapelimainoksille myös valmiiksi räätälöidyn kohderyhmän, mikä saattaa houkuttaa mainostajia epäeettisyydestä huolimatta.