Valven kiinnostus tarinavetoisen Half-Life -räiskintäpelisarjan jatkolle vaikuttaa olevan hyvin vähäistä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että pelisarjan fanit joutuvat tukeutumaan vanhaan materiaaliin. Eräät ovat ottaneet asian kirjaimellisesti ja toteuttaneet Half-Life 2:n sarjan ensimmäisen osan GoldSrc-pelimoottorilla.

Half-Life oli ilmestyessään vuonna 1998 massiivinen hitti. Pelaaja otti kuvitteellisen Gordon Freemanin roolin, jonka tavallisesti alkanut työpäivä tieteen tekemisen parissa muuttui kertaheitolla. Testikammiossa asiat menivät pahemman kerran vinoon, ja Xen-ulottuvuuden öttömönkiäiset valtasivat Black Mesa -tutkimuslaitoksen.

Sarjan toinen osa johdatti vuonna 2004 Freemanin autoritääriseen City 17:ään, jossa vastarintaliike kamppaili julmaa Combinea vastaan.

Faniprojekti johdattaa pelaajan uudelleen City 17:ään, mutta tällä kertaa toiminta rullaa sarjan ensimmäisen osan jo pahasti vanhentuneella GoldSrc-pelimoottorilla . Tekijät eivät ole vielä päättäneet, käytetäänkö lopullisessa versiossa Half-Life 2:n modernimpaa vai vanhempaa ulkoasua.

Alun perin Half-Life 2 on toteutettu Valven omalla Source-pelimoottorilla. GoldSrc on puolestaan varsin rankalla kädellä muokattu versio Quake-pelimoottorista, Techspot kirjoittaa.

Tekijöiden motiivina on hauskanpito. He haluavat palauttaa fanien mieleen, miltä Half-Life 2 olisi saattanut näyttää, ellei Valve olisi koskaan päätynyt kehittämään omaa Source-pelimoottoriaan.

Half-Life 2 Classicista on nyt tarjolla ensimmäinen demo. Kyseessä on kuitenkin pahasti keskeneräinen projekti, joten bugeihin ja kummallisuuksiin kannattaa varautua jo etukäteen.