Käyttäjätietojen kerääminen ja verkkoliikenteen seuraaminen mainostarkoituksissa on herättänyt viime aikoina runsaasti hampaiden kiristelyä yksityisyyttään arvostavien keskuudessa. Varsinkin kolmannen osapuolen tarjoamat evästeet ovat olleet yhä useammin tutkalla, ja osa teknologiajäteistä onkin ottanut niihin jo etäisyyttä.

Google on jo aikaisemmin ilmoittanut luopuvansa kolmannen osapuolen evästeistä, ja nyt yhtiö on luvannut blogitekstissä pitävänsä aikaisemman linjansa. Samalla Google ilmoitti, ettei sillä ole aikomuksia korvata keksejä millään muulla – yhtä lailla käyttäjän touhuja nuuskivalla – ratkaisulla siitä huolimatta, että yhtiö saakin merkittäviä mainostuloja käyttäjätietoja keräämällä.

Sen sijaan Google on aikeissa keskittyä Chrome-selaimessaan ratkaisuihin, jotka eivät pohjaudu yksittäisen käyttäjän verkkokäyttäytymisen tarkkailuun. Yhtiö pyrkii tulevaisuudessa sen sijaan keräämään anonyymiä ja aggregoitua tietoa, joka säilyttää kohteen yksityisyyden.

Sinänsä yhtiö ei ole siis luopumassa käyttäjätietojen keräämisestä, mutta se on siirtymässä uuteen Privacy Sandbox -ratkaisuun. Sen avulla kerätty yksittäinen tieto piilotetaan samanhenkisiltä käyttäjiltä kerätyn datan sekaan. Tälle ”käyttäjäkohortille” voidaan sitten tarjota sille erikseen räätälöityä mainontaa.

Googlen mukaan käyttäjiä verkkosivulta toiselle seuraavat seurantaevästeet ovat ainoastaan lisänneet ihmisten epäluottamusta, mikä voi tulevaisuudessa synnyttää todellisen riskin verkon luotettavuudelle.