Google kertoi torstaina torjuvansa laitonta syrjintää estämällä asunto-, työ- ja luottomainosten kohdistamisen käyttäjille postinumeron, sukupuolen, iän, vanhemmuuden tai siviilisäädyn perusteella. Asiasta uutisoi Reuters.

Uusi käytäntö tulee voimaan vuoden loppuun mennessä Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Google muodostaa yhdessä Facebookin kanssa hieman yli puolet Internet-mainosten myynnistä maailmanlaajuisesti, mikä tekee heidän poliittisista toimistaan ​​vaikuttavan teollisuudessa.

Google oli aiemmin estänyt mainostajia valitsemasta mainoskohteita käyttäjien rodun, uskonnon, etnisyyden tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella.

Tutkijoiden mukaan mainostajat voisivat silti käyttää muita tietoja vähentääkseen pienituloisia henkilöitä ja rodullisia vähemmistöjä potentiaalisesta asiakaskunnastaan.

Esimerkiksi maantiedettä koskevat postinumerot voivat teknologiayhtiön näkökulmasta toimia ihmisiä yhdistävinä tekijöinä, koska samantaustaiset ihmiset ryhmittyvät toisinaan naapurustoihin.

Yhdysvalloissa on viime viikkoina nähty laajoja rasisminvastaisia mielenosoituksia sen jälkeen, kun tummaihoinen yhdysvaltalaismies George Floyd kuoli poliisin häneen kohdistaman voimankäytön seurauksena pidätystilanteen yhteydessä 25. toukokuuta Minneapolisissa. Googlen mukaan nyt julkistettava uusi käytäntö ei kuitenkaan ollut reaktio mielenosoituksiin.

Yhdysvaltain asunto- ja kaupunkikehitysministeriö (HUD) määräsi viime vuonna Facebookille sakot syrjivistä asuntoilmoituksista. Päätöksen yhteydessä HUD ilmaisi huolensa vastaavista tapauksista myös Googlen ja Twitterin kohdalla.

Facebook kielsi mainostajia käyttämästä postinumeroita, ikää ja sukupuolta mainonnan kohdentamiseen vain päiviä ennen kuin HUD ryhtyi toimiin viime vuonna. Osapuolet käyvät asiasta parasta aikaa oikeutta New Yorkin liittovaltion tuomioistuimessa.