Suuret teknologiayhtiöt joutuvat jatkossa selittämään EU:n viranomaisille ja tutkijoille, miten niiden algoritmit toimivat, mikäli EU:n digi- kilpailukomissaari Margrethe Vestagerin ajama lakimuutos menee läpi. Asiasta uutisoi Reuters.

Algoritmien selittämisen lisäksi teknojättien tulisi paljastaa mainosarkistonsa niitä tutkiville tahoille EU:ssa. Lakimuutoksella olisi siten selviä vaikutuksia amerikkalaisille verkkojäteille, kuten Googlelle, Amazonille, Applelle ja Facebookille. Näiden yhtiöiden liiketoiminta perustuu pitkälti mainontaan ja mainoksia kohdentaviin algoritmeihin.

Vestager aikoo julkistaa kaksi erillistä luonnosta digitaalisia palveluja ja mainoksia koskevista säännöistä 2. joulukuuta. Jotta laki toteutuisi käytännössä, täytyy sen saada EU-maiden ja EU-parlamentin tuki, joten lain voimaansaattaminen kestää todennäköisesti ainakin vuoden.