Juuri julkaistun AMP for Emailin tavoitteena on nimittäin muuttaa sähköpostiviestien staattinen sisältö dynaamiseksi, nettisivuston kaltaiseksi kokemukseksi. Nettisivu ikään kuin leivottaisiin sähköpostiviestiin itseensä, jolloin vältyttäisiin turhilta linkeiltä, TechCrunch kirjoittaa.

Tulevaisuudessa esimerkiksi nettikaupan tuotteita tai vaikkapa vapaana olevia hotellihuoneita voisi selailla suoraan sähköpostiviestissä. Erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden täyttäminen onnistuisi niin ikään ilman sähköpostista lähtemistä.

"Viimeisen vuosikymmenen aikana kokemuksemme netinkäytöstä ovat muuttuneet valtavasti – staattisesta sisällöstä interaktiivisiin sovelluksiin – mutta sähköposti on pysynyt pitkälti samanlaisena staattisine viesteineen, joista aika ajaa lopulta ohi tai jotka toimivat vain ponnahduslautana jonkin monimutkaisemman tehtävän suorittamiseen", Gmailin tuotepomo Aakash Sahney toteaa.

"Jos haluat tehdä jotain, sinun täytyy yleensä klikata linkkiä, avata uusi välilehti ja siirtyä toiselle sivustolle", Sahney kuvaa nykytilannetta.

Gmailin lisäksi myös Yahoo Mail, Outlook ja Mail.ru tukevat AMP-sähköposteja.

Googlen mukaan Gmailin yhteistyökumppaneilta eli Booking.comilta, Despegarilta, Doodlelta, Ecwidilta, Freshworksilta, Nexxtilta, OYO Roomsilta, Pinterestilta ja redBusilta on odotettavissa dynaamista sisältöä tarjoavia sähköpostiviestejä lähiviikkoina.

Lähde: Tivi