Alphabet on jo aikaisemmin ollut syynissä hallitsevan markkina-asemansa takia. Kilpailulainsäädännön piirissä on käynnissä useita tutkimuksia koskien erityisesti yhtiön Google Search -hakukonetta, jonka kautta tehdään suurin osa kaikista verkkohauista.

Silmukka kiristyi kun Googlen toimitusjohtaja Sundai Pichai joutui Yhdysvaltain kongressin grillattavaksi yhdessä muiden teknologia-alan jättiläisten kanssa.

On kuitenkin käynyt ilmi, että Alphabet on jo hyvissä ajoin valmistautunut kilpailulainsäädäntöä koskeviin tutkimuksiin. Yhtiön huomion keskipisteenä on jo vuosien ajan ollut erityisesti työntekijöidensä viestintä ja käyttämät termit, uutisoi The Next Web.

Alphabet on julkaissut vuonna 2019 ohjeistuksen ”Viisi nyrkkisääntöä kirjoitettuun viestintään”, jossa se käsittelee sitä, millaista kielenkäyttöä työntekijöiden tulisi suosia sekä välttää.

Asiakirjassa korostetaan, että kilpailulainsäädännön näkökulmasta viestintä on oleellisen tärkeää. Tästä syystä sarkasmia ja liioittelua tulisi kaikin tavoin välttää. Samalla tekstissä listataan viisi ohjetta:

  1. Me pyrimme auttamaan käyttäjiä, emme vahingoittamaan kilpailijoita.
  2. Meidän käyttäjämme ovat aina vapaita lähtemään, emme lukitse ketään sisään.
  3. Meillä on paljon kilpailijoita, joten emme oleta hallitsevamme markkinoita.
  4. Älä yritä määritellä markkinoita tai arvioida markkinaosuuttamme.
  5. Oleta, että jokainen luomasi dokumentti, mukaan lukien sähköpostit, ovat tutkijoiden tarkasteltavissa.

Toisessa dokumentissa rajataan työntekijöiden kielenkäyttöä. Tässä ohjeita, joita asiakirjassa annetaan työntekijöille:

  • Käytämme termiä ”käyttäjät suosivat Google Searchia (User Preference for Google Search)”, älä koskaan puhu markkinaosuudesta.
  • Suosi termiä ”tavoitettavuus” (reach), älä käytä termiä ”osuus” (share).
  • Käyttäkää kolmannen osapuolen tarjoamaa dataa, ei sisäistä dataa.

Lisäksi tekstissä korostetaan, ettei tilaisuuksissa käytettyjä dioja tule missään tapauksessa jakaa tai tulostaa. Niiden käyttö on myös rajoitettu myyntitiimin käyttöön.

Kolmannessa asiakirjassa termejä jaetaan kahteen ryhmään: ”hyviin” ja ”pahoihin”. Esimerkkejä hyvistä ja pahoista sanoista:

  • Paha: markkinat – Hyvä: teollisuuden ala, alue tai toimiala; vaihtoehtoisesti vain poista sana ”markkinat” (esim. Yhdysvaltain markkinat).
  • Paha: dominoiva, johtava (the leader) – Hyvä: menestyvä, yksi johtavista (a leader).
  • Paha: uniikki – Hyvä: uusi, vaihtoehtoinen.
  • Paha: saavuttaa johtoasema kilpailijoihin nähden – Hyvä: parantaa palvelua/tuotetta.