Havaijin saaren asukkaat viikonloppuna säikäyttänyt varoitus ballistisesta ohjuksesta oli yksittäisen työntekijän vahinkopainalluksen tulos, Washington Post kertoo. Lehden mukaan dramaattinen viesti lähti yleiseen jakeluun, kun työntekijä harjoituksen sijaan käynnistikin tositilanteisiin varatun toiminnon.

Karmean mokan mahdollisti huono käyttöliittymäsuunnittelu. Washington Postin mukaan hälytysjärjestelmän pudotusvalikossa oli vierekkäin kaksi valintaa: ”Testaa ohjushälytystä” ja ”Ohjushälytys”. Toisesta napista viesti olisi pysynyt sisäisissä järjestelmissä, toisesta se lähti oikeasti jakeluun.

”Työntekijä valitsi valikosta väärän vaihtoehdon”, Havaijin pelastusviranomaiset vahvistavat Washington Postille.

Viesti ei lähtenyt vielä ensimmäisellä klikkauksella vaan vasta sen jälkeen, kun sama työntekijä oli kuitannut yksittäisen ruudulle ilmestyneen vahvistuskysymyksen.

Korjaus virheelliseen viestiin lähti vasta 38 minuuttia myöhemmin. Viranomaisten mukaan aikaa kului siksi, että vaikka paikallisilla pelastusviranomaisilla oli oikeus lähettää alkuperäinen viesti hälytysjärjestelmän kautta, oikeudet eivät riittäneet uuteen viestiin, jossa uhka olisi peruttu.

Viikonloppuisen katastrofin jälkeen järjestelmää on kehitetty vastaavien tapausten estämiseksi.

Viestin lähettäminen vaatii nykyisin vahvistuksen myös toiselta työntekijältä. Lisäksi järjestelmään on lisätty näppäin, jolla virheellisen viestin voi peruuttaa helposti.

Lähde: Tivi