Leväperäinen käyttäjätiedoista huolehtiminen on nykyisin valitettavan yleistä, gdpr-tietosuoja-asetuksesta huolimatta. Ruotsalaisyrityksen toiminnasta paljastui juuri tällainen kupru.

Helsinkiin tuli tarjolle maanantaina kaupunkipyörien haastajaksi sähköpotkulautoja, joita voi maksua vastaan käyttää kuka tahansa yli 18-vuotias. Kulkimet on tuo tarjolle ruotsalainen VOI.

Nyt Ruotsin yleisradio SVT kertoo, että satojentuhansien VOI:n asiakkaiden tietoja on vuotanut julki. SVT:n artikkeli perustuu Bayerischer rundfunkin uutiseen.

VOI Scooters -sähköpotkulautoja käyttää jo noin 500 000 ihmistä 15 eri kaupungissa Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Espanjassa, Portugalissa, Ranskassa ja nyt myös Suomessa.

Kulkupelin vuokraaminen hoidetaan sovelluksella. Sovelluksen keräämiä tietoja on nyt löydetty verkosta.

Bayerischer rundfunkin mukaan tarjolla olisi ollut 460 000 Voi-käyttäjän nimet, sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot. Ilmeisesti VOI on säilyttänyt tietoja verkossa suojaamattomina.

VOI:n mediavastaava Caroline Hjelm kiistää etenkin vuodon kokoluokan: ”Puhe 460 000 uhrista on liioittelua. Vuoto koskee noin 100 000 sähköpostiosoitetta sekä lisäksi joitakin nimiä ja puhelinnumeroita. Maksukorttitietoja ja muuta arkaluonteista ei ole mukana.”

Hjelm sanoo myös, ettei kyse ole varsinaisesti tietovuodosta vaan Bayerischer rundfunk on löytänyt suojaamattomat tiedot.

0,25 e per minuutti

Helsinkiläiset saivat maanantaina käyttöönsä ruotsalaisen start-up-yrityksen VOI Scootersin kaupunkiin tuottamat 120 sähköpotkulautaa.

Uutta kuljinta voi käyttää kuka tahansa yli 18-vuotias kertamaksua vastaan. Sähköpotkulaudan käyttöönotto maksaa euron.

Tämän jälkeen jokaisesta käyttöminuutista veloitetaan 25 senttiä. Käytön jälkeen sähköpotkiksen voi jättää seuraavan asiakkaan ulottuville.

Halutessaan ihmiset voivat myös ladata sähköpotkulautaan lisää käyttövoimaa.

Todennäköisimmin sähköpotkulautoja löytyy Helsingin ydinkeskustasta ja Kalliosta. Helsingin kaupunki suhtautuu myönteisesti sähköpotkulautojen saapumiseen. VOI:n tavoitteena on laajentaa toimintaa Helsingin jälkeen myös muualle Suomeen.

”Helsinki on pystynyt vähentämään autoilua jo esimerkiksi kaupunkipyörien avulla, ja sähköpotkulaudat ovat luonnollinen jatke entistä monimuotoisempaan liikkumiseen”, sanoo Fredrik Hjelm, VOI:n perustaja ja toimitusjohtaja.

VOI:n sähköpotkulaudat ovat saaneet osakseen myös kritiikkiä. Joidenkin tietojen mukaan niiden käyttöikä jäisi vain kuukauden mittaiseksi.

Toimitusjohtaja Hjelm myöntää ongelmat suoralta kädeltä.

”Erityisesti viime syksynä meillä oli paljon ongelmia potkulautojen käyttöiän kanssa. Tämä johtui siitä, että hankimme ensimmäiset laudat Amazonin kaltaisista verkkokaupoista, eikä niitä ollut suunniteltu tällaiseen kierrätyskäyttöön”, hän sanoo.

Hjelmin mukaan Helsinkiin tuotetut potkulaudat ovat toisen polven lautoja, joiden käyttökestävyys on jo toista luokkaa.

”Uskon, että nämä laudat tulevat kestämään koko käyttösesongin maaliskuusta aina siihen saakka kun seuraavat lumet syksyllä tulevat”, hän lupaa.

Hjelmin mukaan keskusteluja sähköisten potkulautojen tuomisesta katkukuvaan on käyty myös Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkien kanssa.

Ruotsalainen start-up-yritys VOI pyrkii vähentämään liikenneruuhkia ja päästöjä Euroopan suurkaupungeissa. Yritys perustettiin Ruotsissa vuonna 2018, ja se mullistanut nopeasti tavan, jolla ihmiset liikkuvat.

VOI Scooters -sähköpotkulautoja käyttää jo noin 500 000 ihmistä 15 eri kaupungissa Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Espanjassa, Portugalissa ja Ranskassa.