Suomalainen matkapuhelinyritys HMD Global joutui hiljattain kohun kouriin, kun yhtä tai useampaa Nokia-puhelinta epäiltiin tietovuodosta. Tarkemmin sanoen puhelimia syytettiin siitä, että ne olisivat lähettäneet käyttäjä- ja laitetietoja Kiinaan.

Yhtiön mukaan se suhtautuu vakavasti asiakkaidensa yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan.

”Olemme tutkineet Nokia 7 Plus -tapauksen perusteellisesti, ja voimme vahvistaa, että mitään yksittäiseen henkilöön yhdistettävää tietoa ei ole mennyt kolmansille osapuolille”, yhtiö toteaa tiedotteessaan.

”Tutkimuksessamme kävi ilmi , että yhdessä Nokia 7 -puhelinmallimme toimituserässä oli mukana puhelimia, joissa on virheellisesti ollut Kiinassa myytävien puhelinten ohjelmistopakettiin kuuluva aktivointikoodi. Virheestä johtuen puhelin on yrittänyt lähettää aktivointitietoja kolmannen osapuolen palvelimelle Kiinassa. Näitä tietoja ei ole kuitenkaan koskaan käsitelty, eikä niiden perusteella puhelimen käyttäjää ole voitu tunnistaa.”

HMD Globalin mukaan virhe huomattiin ja korjattiin jo helmikuussa 2019 päivittämällä puhelimeen oikean maan ohjelmisto. Se on jo asennettu lähes kaikkiin puhelimiin, joissa oli virheellinen aktivointikoodi.

Voit varmistaa Nokia 7 Plus -puhelimesi korjauspäivityksen yksityiskohtaisen päivitysohjeen avulla. Se löytyy tästä linkistä.

Joidenkin tietojen mukaan myös Nokia 2-, 3- ja 5-malleja epäiltiin epäilyttävästä kommunikoinnista kiinalaiselle palvelimelle.

Yhtiö kuitenkin tyrmää julkisuudessa esittetyt arvelut, joiden mukaan muutkin Nokia-puhelimet lähettäisivät samalla tavoin tietoa kolmannen osapuolen palvelimille.

”Tieto on väärä. Missään muissa Nokia-puhelimissa ei ole ollut virheellistä ohjelmistoa. Kiinassa myytäviä puhelimia lukuun ottamatta kaikki puhelimiamme koskeva tieto on tallennettu Amazon Web Servicen palvelimelle Singaporessa. Suhtaudumme HMD Globalissa vakavasti asiakkaidemme yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan ja noudatamme toiminnassamme kaikkia asiaan liittyviä lakeja.”

Yhtiö vakuuttaa, että puhelimista kerätyt tiedot säilytetään turvallisesti ja lain edellyttämällä tavalla.

HMD toimitti Talouselämä-lehdelle selityksen tiedonkeruusta:

Miksi tietoja kerätään?

  • Puhelimen takuuta varten
  • Seurataksemme käyttäjätyytyväisyyttä
  • Parantaaksemme asiakaskokemusta

Mitä tietoja kerätään?

  • Aktivointitietoja
  • Puhelindiagnostiikkaa

Missä tietoja säilytetään, jos on ostanut puhelimen esimerkiksi Euroopasta, Yhdysvalloista tai Intiassa?

  • Tietoja säilytetään Singaporessa, jonka tietosuojalainsäädäntö on tiukka ja yhdenmukainen Euroopan GDPR-vaatimusten kanssa.

Missä tietoja säilytetään, jos on ostanut puhelimen Kiinasta?

  • Noudattaaksemme Kiinan markkinoita koskevaa kyberturvallisuuslakia, meidän on säilytettävä Kiinasta ostettujen puhelinten tiedot Kiinassa. Tämä tarkoittaa, että ainoastaan Kiinassa myydyt puhelimemme lähettävät tietoja palvelimillemme Kiinassa.