Toim. huom: Uutinen julkaistaan nyt toistamiseen. Alkuperäinen uutinen rikkoi erehdyksessä Check Pointin embargoa. Pahoittelumme säädöstä.

Israelilainen tietoturvayhtiö Check Point on löytänyt mainoshaittaohjelman, joka levisi todella laajalle. Google Playn kautta levinnyt ohjelma asentui lähes 150 miljoonaan puhelimeen eri puolilla maailmaa.

Simbad-haittaohjelma latautui käyttäjien puhelimiin 210 eri sovelluksen kautta, jotka Google on sittemmin poistanut sovelluskaupastaan.

”Se pystyi levittämään hankalasti poistettavia mainoksia uhrien puhelimille, avaamaan automaattisesti Google Playn ja muiden nettikauppojen sivustoja ja lähettämään uhrille muita sovelluksia”, tiedotteessa kerrotaan.

Sovelluksien kehittäjät ovat todennäköisesti olleet tietämättömiä latautuvasta haittaohjelmasta. Check Pointin mukaan haittaohjelma tuli sovelluksiin koodikirjastosta otetun koodinpätkän mukana.

Simbadin uhreja on ympäri maailmaa – todennäköisesti myös Suomessa.

Samalla Check Point löysi samalla tavalla levinneen haittaohjelman, joka kuitenkin suomalaisten onneksi levisi vain kiinalaisissa sovelluskaupoissa. Se levisi yli 111 miljoonaan laitteeseen 12 eri sovelluksen mukana. Haittaohjelma taltioi uhrien yhteystiedot ja lataa ne tietylle palvelimelle.

Lähde: Tivi