Applen tuoreimmat versiot iOS- ja iPadOS-käyttöjärjestelmistä edellyttävät, että sovellukset pyytävät erikseen luvan, mikäli haluavat seurata käyttäjän tekemisiä myös muissa sovelluksissa ja verkkosivuilla. Facebook ja sen omistama Instagram haluavat nyt ”opettaa” käyttäjiään siitä, mihin seurantaa käytetään.

Seurantapyyntöjä alkaa käyttäjille tulla sitä mukaa, kun uusien vaatimusten mukaiset sovellukset päivittyvät sovelluskauppaan. The Verge kertoo, kuinka Facebookin ja Instagramin päivitykset nyt sisältävät ”opetuksellisia ruutuja”, joilla pohjustetaan seuraamispyyntöä.

Facebook ja Instagram vetoavat käyttäjiin kolmella tekijällä. Näihin kuuluvat kohdistetut mainokset, mahdollisuus säilyttää palvelu maksuttomana sekä pienten yritysten tukeminen, kun yritykset yrittävät tavoittaa asiakkaitaan.

Erityisesti toinen kohta, maksuton palvelu, tuntuu kovin erikoiselta. Oli ajanjakso, jolloin Facebookin kirjautumissivu hehkutti palvelun olevan ilmainen ja pysyvän sellaisena. Yhtiö tosin muutti tekstiä etusivullaan vähin äänin vuonna 2019, mutta lähes kymmenen vuotta yhtiö ehti vannoa maksuttomuuden nimiin.

On totta, että pienemmille yrityksille juuri kohdennettu mainonta auttaa tavoittamaan kohderyhmää tehokkaasti, mutta Facebookia on laajalti moitittu tekopyhäksi, kun se esittää olevansa pienten puolella. Kyseisen valtaisan somejätin koko ansaintamalli kun perustuu käyttäjädatan keräämiseen ja myyntiin sekä kohdennettuun mainontaan.