Somejätti Facebookin toimenpiteitä vihapuheen ja rasismin sekä Donald Trumpin paasauksen kitkemiseksi palvelustaan on pidetty täysin riittämättöminä. Monet globaalit suuryritykset ovatkin nyt laittaneet mainoshanat kiinni kunnes tilanteeseen tulee muutos.

Syystä tai toisesta monet boikottiin ryhtyneet yritykset jatkavat edelleen mainostamista venäläisessä VK-palvelussa, Freebeacon kertoo. Colgate järjesti esimerkiksi VK:n puolella kilpailun seuraajilleen vain kaksi päivää sen jälkeen, kun oli ilmoittanut liittyvänsä Facebook-boikottiin. Pietarista lähtöisin olevaa VK:ta on usein kutsuttu ”Venäjän Facebookiksi”.

Yhdysvaltalainen, antisemitismiä vastaan taisteleva ADL on kuvaillut VK:tä ”Valkoisen ylivallan kannattajien kansainväliseksi turvasatamaksi”, jonne Facebookista ja muista somepalveluista kenkää saaneet rasistit kerääntyvät. VK:n puolella rasistiset ja vihapuhetta sisältävät tekstit ja meemit saavat levitä suhteellisen vapaasti. Esimerkiksi Ku Klux Klan ja natsijärjestö National Socialist Movement saavat edelleen pitää sivustonsa pystyssä VK:ssa. Jossain kohtaa raja tosin tuntuu menevän venäläisilläkin, vuonna 2019 palvelusta poistettiin ”Miss Hitler”-kisasivusto.

Venäjällä on laissa kielletty ”homopropagandan levittäminen”, joten sen suhteen VK:ssa ollaan tarkkoja. Lukuisat seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustavat ryhmät saivat palvelusta lähtöpassit vuoden 2019 lokakuussa, kun paikallinen tuomari määritteli niiden rikkovan lakia.

Free Beacon tiedusteli lukuisilta yhtiöiltä miksi VK:n käytös ei häiritse, mutta Facebook laitettiin boikottiin. Vastaamatta jättivät Microsoft, Honda, Reebok, Vans, Patagonia, Colgate, The North Face, Unilever, Pepsi, ja Coca-Cola. Ainoana kyselyyn vastasi Starbucks, joka kertoi jäädyttävänsä toistaiseksi kaiken mainostamisen kaikilla somealustoilla.