Ubisoftin suursatsaus The Division aloitti vahvasti. Myynnit lupasivat paljon ja edes rosoinen ensimmäinen kuukausi ei onnistunut karkottamaan isoa pelaajakuntaa pois.

Alkuhuuman jälkeen julkaisija on kuitenkin joutunut taistelemaan niin hiipuneiden pelaajamäärien kuin lukuisten bugien sekä huijareiden kanssa. Jälkimmäiset vaivasivat pitkään etenkin Dark Zonella, jossa pelaajat taistelevat toisiaan vastaan pelin parhaista ryöstösaaliista.

Noin yhdeksän kuukautta myöhemmin pelin tila on parempi kuin koskaan aikaisemmin ja uusi Survival -lisäosa on saanut pelaajakadonkin kääntymään. Olisiko viimeinkin hyvä hetki hypätä kelkkaan?

Luminen Manhattan

Yksin- ja moninpeliä sekoittava, lähes post-apokalyptiseen Manhattaniin sijoittuva The Division on lunastanut ison osan niistä toiveista, joita se vahvan julkistuskampanjansa myötä herätti. Pelaajat saattoivat nuohota Manhattanin katuja suhteellisen vapaasti ja osallistua niin pienen mittakaavan kärhämiin kuin isompiin ja vaikeampiin operaatioihin, joissa pelin vaikeimmat vastustajat pistivät tosissaan kampoihin.

Divisionin pääasiallisena motivaationa oli päivittää oman hahmon varustusta pala kerrallaan, ja tämä ei kaikille varauksetta maistunut.

Survival -lisäosa tuokin peliin monien kaipaaman piristysruiskeen uudenlaisen pelityypin myötä. Kuten nimestäkin saattaa päätellä, Survival on selviytymistaistelu, jossa 24 pelaajaa tiputetaan eri puolille karttaa pelkän pistoolin kanssa. Hyytävä lumimyrsky, tarve syödä ja juoda sekä löytää virustartuntaa hidastavia lääkkeitä pitävät pelaajat jatkuvasti varpaisillaan.

Näyttävä ja teknisesti pätevä Survival onkin tällä hetkellä kenties paras esimerkki siitä, mihin lähinnä Early Accesseissa viihtyvät King of the Hill -tyyppiset pelit voivat parhaimmillaan olla.

Konepellin alla

Lukuisten bugien ja huijareiden liiskaamisen myötä Divisioniin on tullut sitä vakautta ja ennustettavuutta, jota siltä sopi odottaa jo julkaisussa. Asetasapainon kanssa on tehty myös kovasti töitä, ja esimerkiksi aiemmin ylivertaiset konepistoolit on tiputettu muiden torrakoiden tasalle. Samalla tavoin jokaiselle aseluokan mallille on pyritty luomaan oma käyttötarkoituksensa, eikä yksi ase ole enää aina ylitse muiden.

Varusteiden muokkausta on myös parannettu eikä optimaalista tehoa säätelevien Talenttien tienaaminen ole enää aiempaan tapaan erittäin tuuripainotteista.

Varusteissa riittää silti edelleen tolkuton määrä päivitettävää ja paranneltavaa. Pieneenkin optimointiin ja hiomiseen saa kulutettua helposti päiviä, sillä hyvää esinettä voi aina tuunata paremmaksi, ja se vaatii resursseja.

Pelkkä rensseleiden tuunaaminen ei riitä, sillä paraskaan ase ei tee pistettäkään vahinkoa, jos sillä räiskii koko ajan ohi. Division siis vaatii edelleen aktiivista tähtäämistä ja toimintaa, eivätkä viholliset kellisty nappeja hakkaamalla.

Survivalia edeltänyt iso päivitys paransi muuten valtavasti peliä vaivannutta vihollisten kestettävyyttä. Realistinen se ei edelleenkään yritä olla, mutta nyt yhden huppariin pukeutuneen hemmon niittaamiseen menee murto-osa ajasta ja ammuksista.

Halvalla lähtee

Pitkäjänteinen työ on kannattanut ja The Division on juuri nyt parempi kuin koskaan ennen.

Yksin- ja yhteistyöpelipainotteisuutensa ansiosta tässä vaiheessa mukaan liittyminen ei ole paha ongelma, sillä pelin veteraanit eivät pääse sotkemaan aloittelijan kokemusta kuin Dark Zonella. Pelaajamäärätkin vaikuttavat olevan nousujohteisia.

The Division on kirjoitushetkellä 50% alennuksessa PC:llä uPlayssa, ja konsoleilla hinta on parista kympistä ylöspäin. Jos totesit maaliskuussa että ”ostan, kun tulee alennukseen ja on bugiton”, nyt voisi hyvinkin olla se hetki.

– Matti Isotalo