Teleoperaattori T-Mobile on saanut Yhdysvalloissa kaksi joukkokannetta vastattavakseen taannoisen tietovuodon takia. Kanteet vaativat muun muassa vahingonkorvauksia ja mahdollisten tiedoilla tehtävien huijausten korvaamista.

Uutiskanava Foxin mukaan yksi kanteista, Espanoza vastaan T-Mobile USA, syyttää yhtiötä asiakkaiden vaarantamisesta laiminlyömällä suojauskeinot. Varastetuilla henkilötiedoilla voi Yhdysvalloissa tehdä kaikenlaista harmia joukkokanteen osallistujille: esimerkiksi ottaa lainoja heidän nimiinsä tai hakea työttömyyskorvauksia.

Toinen joukkokanne, Durwalla vastaan T-Mobile USA, väittää uhrien jo käyttäneen yli 1000 tuntia turvallisuutensa varmistamiseen sekä pankki- ja luottotietojensa tarkistamiseen huijausten varalta.

T-Mobile tarjoaa asiakkailleen kahdeksi vuodeksi McAfeen ID Theft Protection Servicen ja suosittelee lisäksi Scam Shield -palvelua.

Murtautuja kehuskeli vieneensä yhtiöltä yli 100 miljoonan asiakkaan tiedot. T-Mobilen mukaan luku on paljon pienempi.

Yhtiö on aiemmin kertonut, että järjestelmiin murtautunut taho saattoi päästä käsiksi nykyisistä asiakkaista 7,8 miljoonan henkilön tietoihin sekä 40 miljoonan aiemman tai mahdollisen asiakkaan tietoihin. Mukana oli asiakkaiden osoitteiden lisäksi sosiaaliturvatunnuksia ja ajokorttitietoja. Toissa perjantaina yhtiö kertoi, että selvityksissä on paljastunut, että lisäksi vuodossa on mukana vielä 5,3 miljoonan nykyisen ja vajaan 700 000 entisen asiakkaan tiedot.

Yhtiö kuitenkin painottaa, että se ei ole havainnut, että tunkeutuja olisi käsitellyt tietoja.