Tietyllä tavalla ajateltuna musiikki on pelkkää matematiikkaa. Kappaleen nuotit voi kirjoittaa paperille – tai tallentaa ykkösinä ja nollina midi-tiedostoon. Tietokoneet ovat puolestaan erinomaisia ykkösten ja nollien kanssa. Kaksi musiikkialan ja ohjelmistotekniikan osaamista omaavaa kaverusta päättikin valjastaa tietokoneen poikkeukselliseen sävellystyöhön.

Erilaisia tekoälyn luomia musiikkiprojekteja on toki nähty ennenkin. Niiden tavoitteena on ollut esimerkiksi luoda mahdollisimman uskollisesti tietyn tyylilajin ominaispiirteitä omaavaa uutta musiikkia. Damien Riehlin ja Noah Rubinin projekti lähti puolestaan aivan eri lähestymiskulmasta, Vice kertoo.

Riehl toimii myös tekijänoikeusasioihin erikoistuneena asianajajana ja on törmännyt lukuisiin musiikkia käsitteleviin oikeusjuttuihin. Yksi alan tunnetuimmista tapauksista Yhdysvalloissa on Sam Smithin kappale ”Stay With Me”, jonka Tom Petty väitti muistuttavan liian läheisesti hänen ”I Won’t Back Down” -hittiään. Oikeus totesi asian olevan juuri näin, ja nykyisin rojaltirahaa kappaleen säveltämisestä valuu myös Pettyn perikunnalle.

Oikeuteen voi joutua, vaikka olisi kopioinut olemassa olevan melodian tietämättään – riittää, että tekijällä on ollut mahdollisuus kuulla kyseinen kappale. Tämän sai tuta Katy Perry, jota syytetään kristillisen rap-ryhmän kappaleen luovasta lainailusta omaan ”Dark Horse”-hittiinsä.

Riehl ja Rubin päättivätkin luoda algoritmin avulla kaikki mahdolliset melodianpätkät, ja luovuttaa ne vapaaseen käyttöön Creative Commons Zer -lisenssillä. Näin kukaan ei voisi enää tästä eteenpäin vedota omistavansa tekijänoikeuksia mihinkään tiettyyn melodiaan, sillä ne ovat todistetusti olleet täysin vapaasti käytössä.

Algoritmilla on toki luotu vain yleisesti länsimaisessa musiikissa käytössä oleviin käytäntöihin sopivia melodioita. Mikrointervalleja tai John Cage -tyyppisiä musiikin rajamailla liikkuvia ilmiöitä se ei ota huomioon. Progressiivisen musiikin puolellakin omaperäisiin teoksiin vielä on mahdollisuus, sillä valtaisasta arkistosta löytyvät ”vain” kaikki kahdentoista tahdin melodiat.

Niin musiikin luomiseen käytetty algoritmi kuin kaikki teoksetkin ovat nyt vapaasti jaossa projektin omilla sivuilla. Midi-tiedostot vievät noin 1,2 teratavua, suurin osa niistä on ihmiskorvalle sietämätöntä kakofoniaa. Tämänhetkinen versio lurauttelee ulos melodioita 300 000 kappaleen sekuntivauhdilla. Mikäli mukaan haluaa koodailla haastavampia rakenteita, alkaa tahti luonnollisesti hidastua.