Julkisista pilvipalveluista saa kapasiteettia tarpeen mukaan, ja pilvessä toimivat monet tärkeät yhteydenpidon ja ryhmätyöskentelyn keskeiset välineet. Haluamiaan välineitä ei voi aina käyttää, jos toimintaa säätelevät lait eivät anna myöten.

Tämän sai havaita Kela, joka joutui nyt tiedottamaan, että se ei käsittele salassa pidettäviä tietoja julkisissa pilvipalveluissa. Kyse on pilvipalvelujen käyttöä koskevien periaatteiden täsmentämisestä. Kela selvittää nyt, miten tietojen vaihto kumppanien ja sidosryhmien kanssa toteutetaan jatkossa.

”Käytännössä kysymys on ennen kaikkea siitä, kuinka noudatamme tietojen käsittelyyn liittyviä lainsäädännön velvoitteita ja käsittelemme asiakkaiden tietoja vastuullisesti”, tietohallintopäällikkö Ari Vähä-Erkkilä sanoo tiedotteessa.

Käytössä olevat palvelut arvioidaan loppuvuoden aikana ja päätökset tehdään riskiarvioiden jälkeen tapauskohtaisesti. Kela haluaa varmistaa, että yhteistyö jatkuu tulevaisuudessa sujuvasti, vastuullisesti ja asiakkaan tiedot turvaten.

Innofactor kertoi juuri menettäneensä miljoonadiilin, kun Kela irtisanoi hallinnollisesta asianhallintaratkaisusta solmitun sopimuksen.

Kelalaiset tekevät yhteistyötä eri kumppanien kuten kuntien kanssa. Tietojen vaihtaminen kumppanien ja sidosryhmien kanssa on tärkeää, ja tietojen sujuva vaihtaminen on asiakkaan helpon asioinnin edellytys.

”Kun tietoa siirtyy vaikkapa Kelasta apteekeille Kanta-palvelujen kautta, tieto liikkuu turvallisesti. Haasteena ovat esimerkiksi julkisissa pilvipalveluissa toimivat viestintä- ja yhteistyöalustat”, Vähä-Erkkilä kertoo.

Kelan ottamat askelet kohti nykyaikaisia menetelmiä ovat aiemminkin olleet vastatuulessa. Vuonna 2019 nousi esiin se, että Kela oli osittain automatisoinut päätöksentekoaan. Samasta asiasta oli aiemmin otettu luokalle verottaja. Ongelmaksi nähtiin tuolloin se, että automatiikka ei toimi virkavastuulla, kuten ihminen. Lisäksi asiakkaalla on oikeus tietää, kuka hänen asiansa käsittelee.