Kiina on keskeyttänyt uusien julkaisulupien myöntämisen kaikille videopeleille. Bloombergin lähteiden mukaan uusien lisenssien myöntäminen jäädytettiin osana hallitusten eri osastojen välistä valtakiistaa.

Pelien julkaisua Kiinassa säätelee kaksi elintä, Kansallinen radio- ja televisiohallinto sekä Kiinan kulttuuri- ja turismiministeriö. Molemmat ovat ryhtyneet vetämään tiukkaa linjaa sen jälkeen, kun Kiinan presidentti Xi Jinping vahvisti asemiaan vuoden alussa nousemalla elinikäiseksi presidentiksi.

Kansallinen radio- ja televisiohallinto ei ole myöntänyt ainuttakaan julkaisulupaa yli neljään kuukauteen. Kulttuuri- ja turismiministeriö puolestaan vaatii pelijulkaisijoilta erittäin tarkkaa selontekoa pelien sisällöstä.

Newzoon mukaan Kiinan pelialan yhteenlaskettu vuotuinen liikevaihto on 37,9 miljardia dollaria, mikä tekee siitä maailman suurimman pelimarkkina-alueen. Uusien julkaisujen täyskiellon seurauksena markkinat ovat pahassa pulassa, mikä tietää satojen miljardien eurojen tappiota.

Deutsche Bankin analyytikko Han Joon Kimin mukaan Kiinan mobiilipelaamisen liikevaihto laskee julkaisukiellon vuoksi arviolta kuusi prosenttia. Kiinan pelijättiläisen Tencentin osake laski 3,9 prosenttia, ja yhtiö on kiellon vuoksi menettänyt arvostaan 150 miljardia dollaria vuoden alun jälkeen.

Pienemmät julkaisijat ovat vaarassa mennä konkurssiin, kun niiden on tultava toimeen jo julkaistujen pelien alati pienenevillä tuotoilla.

Kiellon seuraukset näkyvät myös Kiinan ulkopuolella. Etenkin japanilaisten pelijulkaisijoiden osakkeet laskivat reippaasti: Capcomin osake putosi 2,7 prosenttia, Nexon 5,9 ja Konami 4,2 prosenttia.

Kiinan suhtautuminen videopeleihin on aina ollut haasteellinen. Maan hallitus on järkähtämätön sensuurissaan, ja se valvoo verkkosisältöä rautaisella otteella. Pelien kohdalla valvotaan tarkasti, ettei niistä löydy sopimatonta sisältöä, kuten luurankoja, seksiä tai graafista väkivaltaa.

Lähde: Tivi