Olen aika yksinkertainen automies, sillä minulla ei ole harmainta hajuakaan suuresta osasta Mazdani ominaisuuksista ja kojetaulun merkkivalojen merkityksistä. Saan auton käyntiin ja liikkeelle. Tiedän, mistä polttoaine­tankki ja konepelti avataan. Auto­radiosta soitan aina samaa kanavaa.

Kaiken muun katson manuaalista, jos on tarvetta.

Minulle on mysteeri esimerkiksi se, miten puhelin ja auto paritetaan bluetoothilla niin, että puhelut kuuluvat auton kaiuttimista. Jokin aika sitten opettelin sentään kännykän Spotifyn yhdistämisen auton kaiuttimiin.

Ilmastotekoni voisi olla se, että opettelisin kytkemään päälle ominaisuuden, joka sammuttaa auton moottorin tyhjäkäynnillä liikennevaloissa.

Elämä on kuitenkin liian lyhyt tällaisten detaljien opiskeluun auton ohjekirjoista. On erikoista, että olen tuota mieltä, sillä muutenhan olen mies, joka rakastaa koneita ja nappuloita.

Mitä enemmän nappuloita, sitä onnellisempi olen – ja siksi viihdyn erityisen hyvin esimerkiksi mikseripöydän äärellä. Monikanavamikserissä on aivan järjetön määrä nappuloita, liukukytkimiä ja erilaisia säätömahdollisuuksia!

Autoon tämä nappularakkauteni ei kuitenkaan ulotu. Autossa liika nappuloiden määrä ottaa vain päähän.

OLI VALAISEVA kokemus lukea Helsingin Sanomista (26.8.) autojen yleisimmistä ominaisuuksista, joita käyttäjät eivät tunne.

Kaikkien pitäisi tietää, mihin on piilotettu lukkomutterin erikoistyökalu.

Ihmiset soittelevat paniikissa tiepalveluun, jos autonavaimesta loppuu paristo eivätkä ovet aukea. Jos rengas puhkeaa tien päällä, tunkki ja avain kyllä löytyvät, mutta harva tietää, missä on lukkomutterin avaamiseen tarvittava erikoistyökalu.

Lukkomutterin erikoistyökalu! Herätys, ihmiset – kaikkien pitäisi tietää, mikä on lukkomutteri ja mihin on piilotettu sen erikoistyökalu, eikö vain? Itse en ollut tällaisesta lukkomutterista aiemmin kuullutkaan – tosin eipä ole tullut tarkistettua vararengastakaan.

Autoliiton talviajokursseilla on kuulemma aina vähintään yksi, joka ei tiedä, onko hänen autossaan ABS-jarrut ja ESC-järjestelmä eli lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Toki olen havainnut näiden järjestelmien toimivan autossani liukkaalla kelillä, mutta en ole koskaan saanut yksityiskohtaista perehdytystä niiden toimintaan. Autokoulussa ei tällaisia opetettu 1990-luvun alkupuolella.

Vieläkö kannattaa jarrutella pumppaamalla, jos on luisumassa alas jyrkänteeltä vai pelastaako ABS ilman pumppaustakin? Selvinnee vain kokeilemalla.

AUTOISSA YLEISTYVÄ tietotekniikka ja automatiikka tuovat tullessaan runsaasti uusia toimintoja. Lisääkö auto­insinööri silloin nappuloiden määrää? Vai onko suunnittelussa viimeinen sana designerilla, joka korostaa tyylikkyyttä ja helppokäyttöisyyttä?

Olen valmis luopumaan autoni kojelaudan turhista painikkeista. Auton toimintoja pitäisi pystyä käyttämään ilman ohjekirjaakin. Toisaalta nappulanrakastaja sisälläni ei halua luopua yksityiskohtien hallinnan tunteesta, jonka erilaiset säätimet ja kytkimet tuovat.

Voisiko saada molemmat – yksinkertaisuuden ja silti monipuoliset säätömahdollisuudet?

Kirjoittaja on koneita ja nappuloita rakastava viestinnän asiantuntija. @PasiKivioja

**

Syyskuun Mikrobitti nyt kaupoissa. Testissä uudet älypuhelimet ja näytönohjaimet, Suomessa myytävät 5g-puhelimet, Samsungin uudet Notet, Apple iOS 13, Samsungin iso näyttö, Asusin uusi Zenbook-läppäri + tutustutaan lukion digitalisoitumiseen ja kertakirjautumisen riskeihin. Lue lisää !