Paljon on vettä virrannut Aurajoessa sen jälkeen, kun varsinaissuomalainen europarlamentaarikko Timo Järvilahti ehdotti 1990-luvun puolivälissä naiskollegalleen: ”Your man go, we go my room”.

Tuohon aikaan sopimaton ehdotus olisi nykyisin hyväksyttävämpi, sillä sosiaalisen median sovelluksissa mennään nyt huoneisiin. Facebookilla on toiminto ”Luo huone”, jossa enimmillään viisikymmentä henkilöä voi osallistua videokeskusteluun sitä varten perustetussa huoneessa.

Tulevaisuuden juttu ovat kuitenkin äänihuoneet, joiden parissa askartelevat paitsi isot some-jätit myös pienemmät yritykset kuten Clubhouse. Kahden Piilaakson yrittäjän viime vuonna perustama Clubhouse on herättänyt sijoittajien kiinnostuksen, ja Facebookin Mark Zuckerbergin on huhuttu olleen kiinnostunut Clubhousen ostamisesta.

Olen kokeillut Clubhousen beta­vaiheessa olevaa iPhone-sovellusta maaliskuun alusta lähtien. Clubhouse jakaantuu lukemattomien eri aihepiirien klubeihin. Klubien alla käyttäjät voivat perustaa omia keskusteluhuoneitaan.

Clubhouse on miellyttävämpi kuin Twitter, jossa kuittaillaan ja trollaillaan.

Audiochatissa on oma viehätyksensä, jonka löytää vain kokeilemalla. Ainakin toistaiseksi suomalaisten keskustelujen Clubhouse on miellyttävämpi kuin Twitter, jossa kuittaillaan ja trollaillaan. Äänikeskustelussa suomalaiset antavat kohteliaasti toisten puhua loppuun.

Klubihuoneiden vetovoimassa on mielestäni paljon samaa kuin IRCin tekstipohjaisissa keskusteluissa, joihin olin koukussa 1990-luvulla. Clubhousea voi verrata myös 1980-luvun nuorison käyttämiin maksullisiin keskustelulinjoihin, joihin soitettiin lankapuhelimella. Siellä porukka esiintyi anonyymisti, mutta Clubhousessa ollaan omalla nimellä ja kuvalla.

Myös Mark Zuckerberg on sovelluksen käyttäjä, ja olen liittynyt hänen seuraajakseen. Yhtenä iltana sain Clubhouselta ilmoituksen, että Zuckerberg osallistuu erään huoneen keskusteluun. Huone täyttyi silmänräpäyksessä, enkä mahtunut kahdeksantuhannen kuulijan sekaan.

Zuckerbergin yllätysilmaantuminen antaa häivähdyksen siitä houkutuksesta, joka Clubhousen kaltaisella palvelulla parhaimmillaan voi olla, kun paikalle osuu maailmanluokan julkkis.

Palvelussa on jo paljon myös suomalaisia merkkihenkilöitä. Kerran osuin paikalle karaokehuoneeseen, jossa Marko Ahtisaari lauloi Andrea Bocellin Con Te Partiroa. Ei tällaisia elämyksiä missään Twitterissä pääse kokemaan!

Pahaa pelkään, että Zuckerberg vielä tappaa Clubhousen. The New York Times uutisoi helmikuussa, että Markilla on jo oma vastaava sovelluksensa tuotantoputkessa. Myös Twitter testaa Twitter Spaces -nimistä äänikeskustelusovellusta.

Näiden jättien puristuksessa Clubhousen mukavat keskusteluhuoneet saattavat jäädä marginaaliin ja lopulta surkastua pois ilman jatkorahoitusta.

Tärkeä etappi Clubhouselle olisi saada mahdollisimman pian julki Android-sovellus, jolloin käyttäjäkunta voisi moninkertaistua – sekä ansaintamallin kehittäminen. Nyt sovelluksessa ei ole maksullista sisältöä eikä mainoksia, mikä ei voi olla kestävä ratkaisu.

Kirjoittaja on koneita ja nappuloita rakastava viestinnän asiantuntija. Twitter: @PasiKivioja

**

Huhtikuun lehti on ilmestynyt! Testissä ax-reitittimet ja mesh-verkot, uudet OnePlus-puhelimet, etäkonttorin mikrofonit + perehdymme itsensä mittaamiseen ja antureihin + paljon muuta!