Pari kuukautta sitten yritin tehdä maksullista Facebook-mainosta. Edelliskerrasta oli vierähtänyt jo noin vuosi, ja Facebookin yrityssivujen mainostenhallinta oli muuttunut aivan erinäköiseksi.

Facebookilla on hämmästyttävä kyky tehdä uudistuksia, jotka vievät käyttökokemusta huonompaan suuntaan. Näin on käynyt myös mainostenhallinnassa, joka on tavattoman sekava. Valikkoa löytyy jos jonkinlaista ja niin monesta paikasta, että pää menee vähemmästäkin pyörälle.

Yksi erikoisuus on se, että juuri kun on ”boostannut” tekemäänsä päivitystä eli maksanut rahaa sen lisänäkyvyydestä, systeemi ehdottaa, että voisit muuten boostata tätä samaa päivitystä. Käyttäjä ei tiedä, menikö jokin pieleen vai pitääkö maksaa kahdesta.

JOS ET OLE koskaan joutunut Facebookin kaupallisen puolen kanssa tekemisiin, suosittelen joskus vilkaisemaan. Näkymä mainonnan kohdentamisen asetuksiin auttaa ymmärtämään, miksi Facebook kyselee käyttäjiltään niin henkilökohtaisia asioita ja miten niillä tiedoilla rahastetaan.

Jo pelkät käyttäjän tykkäykset auttavat järjestelmää profiloimaan hänet vaikkapa espoolaiseksi gospel-musiikkia kuuntelevaksi sienestäjäksi.

Facebookilla on kyky tehdä uudistuksia, jotka vievät käyttökokemusta huonompaan suuntaan.

Mainoksia voi kohdentaa häkellyttävän tarkasti määritellyille kohderyhmille. Koska Facebook ei kerro avoimesti, mihin kaikkeen käyttäjien mainosprofilointi perustuu, suhtaudun epäillen, tavoitanko mainoksellani todella espoolaisen gospel-musiikkia kuuntelevan sienestäjän vai ehkä sittenkin jonkun vihtiläisen levydivarin omistajan, joka pitää ruoanlaitosta ja sienimuhennoksesta.

OLISIN halunnut kirjaa koskevan mainoskampanjan käyntiin heti, mutta pari päivää mietittyään Facebook hylkäsi mainokseni. Perusteluiden löytäminen oli monen klikkauksen ja kokeilun takana.

Viimein selvisi, että Facebookin tekoäly hylkäsi ”poliittisen mainokseni”.

”Käyttämäsi teksti ja/tai kuva koskee yhteiskunnallisia kysymyksiä, vaaleja tai politiikkaa, mutta et ole saanut valtuutusta tämäntyyppisten ilmoitusten tekemiseen”, perusteluissa väitettiin.

Olin ällikällä lyöty, mutta sitten tajusin, että mainoksessani mainittiin kirjassa vilahtava Yhdysvaltain ex-presidentti Bill Clinton. En suinkaan yrittänyt tehdä poliittista mainosta Clintonista, joten käytin Facebookin suomaa valitusmahdollisuutta.

Automatisoitu kielteinen vastaus saapui minuutissa, ja se sisälsi täsmälleen samat asiat kuin aiemmin saamani päätös. Kun poistin maininnan Clintonista, mainos meni heti läpi.

TWITTER ilmoitti samoihin aikoihin lopettavansa poliittiset mainokset kokonaan. Taustalla on vaaleihin liittyvä disinformaatio, jonka levittämiseen some-alustojen on vaikea puuttua muilla keinoin.

Myös Facebook harkitsi poliittisten mainosten kieltämistä, mutta julkisuudessa olleiden lausuntojen mukaan päätti toisin. Tiukennuksia poliittiseen mainontaan on kuitenkin tehty, minkä omakin kokemukseni osoittaa.

Tapaus Clinton on hyvä esimerkki siitä, ettei tekoäly suoriudu kaikesta. Avuksi tarvittaisiin ihmisälyä, mutta sitä ei taida Facebookilla riittää edes palvelun maksajien tarpeisiin.

Kirjoittaja on laitteita ja nappuloita rakastava viestinnän asiantuntija. @PasiKivioja