Huonekaluketju Isku alkaa myydä huonekaluja virtuaalisessa sisustuspalvelussa, jonka on kehittänyt suomalainen startup-yhtiö Linear.

Palvelussa asiakas voi nähdä, miltä huonekalut näyttäisivät omassa kodissa lähettämällä Iskulle asunnosta kuvan, joka stailataan virtuaalisesti.

Asiakas voi kertoa, mitä uusia huonekaluja hän harkitsee ostavansa ja mistä vanhoista luopuvansa. Linearin suunnittelijat poistavat kuvasta digitaalisesti vanhat kalusteet ja sisustavat huoneen asiakkaan toiveiden mukaisesti yhteistyössä Iskun suunnittelijoiden kanssa.

Näin asiakas saa käsityksen, miten huonekalut sopivat kodin muuhun sisustukseen ennen ostopäätöstä.

Iskun operatiivinen johtaja Mikko Kuuppo uskoo, että uudessa palvelussa suosituimpia voisivat aluksi olla isot ja tilaa vievät huonekalut, kuten sohvat, sohvapöydät, lepotuolit, sängyt ja ruokailuryhmät.

”Kun asiakas käy myymälöissä, mittasuhteet voivat vääristyä, kun myymälä voi olla tuhannen tai kahden tuhannen neliön laajuinen. Siinä isokin sohvakin voi näyttää pieneltä.”

Vaikka mittoja otetaan, nelimetrinen sohva ei välttämättä lopulta sovikaan omaan kotiin ihan oletetulla tavalla, hän sanoo.

Digipalvelun kautta voi myös kokeilla eri värejä ja nähdä, miltä nojatuoli näyttäisi kotona vaikka oranssina tai keltaisena.

”Keskeistä on fiiliksen luominen. Varmistus sille, että se tunne mikä myymälässä on koettu, säilyy myös kun huonekalun laittaa omaan kotiin.”

Kuupon mukaan palvelu lanseerataan kodinsisustajille ensin, mutta sitä tullaan hyödyntämään myös b2b-liiketoiminnassa yritysten toimitiloissa. Kalusteet ovat kotimaisia.

Digitaalinen sisustuspalvelu maksaa 149 euroa, mutta käyttäjä saa samalla ainakin lanseerauskampanjan ajan samansuuruisen lahjakortin Iskuun, jolloin palvelu on huonekalujen ostajalle maksuton.

Tyhjä. Tältä näyttää yllä oleva tila ilman kalusteita. Linear julkaisee asuntoilmoituksissaan Dixu.fi-palvelussa myös alkuperäiset versiot stailatuista kuvista.

Huonekaluja voi ostaa jo asuntokaupassa

Linear tuo Iskun kanssa käynnistettävän palvelun käyttöön myös sen palvelualusta Dixu.fin asuntojen myyjille ja ostajille. Siellä tarkoitus on stailata jokaisesta myytävästä asunnosta aina vähintään yksi esittelykuva virtuaalisesti Iskun huonekaluilla, yleensä olohuone.

Linearin toimitusjohtaja Miro Erikssonin mukaan palvelua pääsevät hyödyntämään myös Linearin yritysasiakkaat, kuten kiinteistönvälittäjät.

”Ideana on, että jos ostaa meidän kautta asunnon, näkee heti potentiaalin, miten sen pystyisi sisustamaan, ja lisäksi pystyy halutessaan ostamaan huonekaluja, joita stailauksessa on käytetty”, Eriksson sanoo.

Myynti-ilmoitukseen tulee stailatun kuvan lisäksi myös alkuperäinen valokuva samasta tilasta.

Aikaisemmin Linear on stailannut asuntojen myyntikuvia yleisistä kuvapankeista otetuilla huonekalukuvilla esitelläkseen vaihtoehtoisia tapoja sisustaa asunto.

Erikssonin mukaan Linearin suunnittelijat pystyvät hahmottamaan huonekalujen ja huoneen mittasuhteita valokuvien ja esimerkiksi pohjakuvien perusteella, joten asiakkaan ei ole pakko lähettää mittoja huoneesta. Mitat voi kuitenkin lähettää, jos tila alkaa olla hyvin pienestä kiinni.

”Jos asiakas haluaa sentin tarkkuudella, silloin Isku pyytää mitat. Näin vältytään siltä, että 200 sentin sohva pistetään mahtumaan, vaikka jäisi sentti puuttumaan.”

Asunnon ostaja voi halutessaan ostaa kaupan yhteydessä myös haluamansa huonekalut Iskulta.

Stailauksissa myös keittiöitä ja poreammeita

Palvelu helpottaa huonekalukauppaa nyt korona-aikana, kun kotisohvalta ei välttämättä tarvitse poistua, mutta yhtiöt odottavat sille kysyntää myös jatkossa.

Iskun lisäksi Linear on laajentamassa yhteistyöhön myös muiden sisustusalan toimijoiden kanssa.

Terassien stailauksessa Linear tekee jo yhteistyötä esimerkiksi ulkoporealtaita ja tulisijoja myyvän Dropin kanssa, ja keittiöiden stailauksessa on toteutettu pilottikokeilu Keittiömaailman kanssa.

Parhaillaan Linear neuvottelee suomalaisten sisustusjulisteita valmistavien yritysten ja freelance-taiteilijoiden kanssa.

Linear odottaa, että virtuaalistailauspalvelu ja tuotemyynti voivat kasvaa ulkomaillakin erityisesti Kiinassa. Yhtiön tietojen mukaan vastaavanlaista palvelua ei ole käytössä muualla maailmassa.

Yhtiö ehti jo perustaa Kiinaan toimipisteen, mutta Kiinan maajohtaja joutui palaamaan maasta koronan vuoksi. Hän saattaa kuitenkin päästä palaamaan maahan mahdollisesti jo toukokuussa. Kiinaan on määrä palkata myös lisää henkilökuntaa.

”Aika näyttää, miten Kiinaan on mahdollista päästä ja onko siellä turvallista olla”, Eriksson sanoo.

Kiinasta on kuitenkin alkanut jo tulla verkkotilauksia.

”Kiinan markkinat voivat mahdollistaa paljon myyntiä suomalaisille huonekalu- ja designvalmistajille.”