Jos on viime viikkoina viettänyt aikaa somessa, ei ole voinut välttyä Netflixin uuteen Squid Game -hittisarjaan viittaavilta julkaisuilta. Eteläkorealainen draamasarja on jo noussut Netflixin omissa tilastoissa kaikkien aikojen menestyneimmäksi julkaisuksi, kirjoittaa CNN.

Sarjan idea muistuttaa jonkinlaista tosi-tv-formaattia väkivaltaisella twistillä. Dystooppisessa draamassa velka-ahdinkoon joutuvia ihmisiä kuljetetaan mystiselle saarelle pelaamaan lasten pihapelejä. Häviäjiä odottaa väkivaltainen kuolema ja viimeiseksi jäljelle jäävä pelaaja kuittaa muhkean rahasumman, joka vapauttaa pelaajan rahahuolista.

CNN:n mukaan jo 111 miljoonaa Netflix-käyttäjää on katsonut sarjaa sen jälkeen, kun se julkaistiin 17. syyskuuta. Vertailun vuoksi viime jouluna julkaistu hittisarja Bridgerton keräsi ensimmäisen 28 päivän aikana 82 miljoonaa katsojaa. Yksikään aiempi sarja ei ole yltänyt vastaaviin katsojalukuihin näin lyhyessä ajassa.

Squid Game on tällä hetkellä palvelun katsotuin sarja peräti 94 maassa. Se on myös ensimmäinen eteläkorealainen sarja, joka saavuttaa ykköspaikan Yhdysvalloissa.

LUE MYÖS:

Lukuja arvioidessa täytyy muistaa, että ne ovat Netflixin itsensä toimittamia eikä mikään ulkopuolinen taho ole arvioinut niitä. Lisäksi luku tarkoittaa, että 111 miljoonaa käyttäjää on katsonut sarjaa ainakin kahden minuutin ajan. Kaikki jaksot katsoneista käyttäjistä ei ole tietoa.

Yhtä kaikki, sarja on saanut valtavan positiivisen vastaanoton. Suositulla Rotten Tomatoes -arvostelusivustolla Squid Gamen arvosana on 91 prosenttia. Lisäksi sarjasta tehdyt lukuisat meemit ja TikTok-videot kertovat sen suosiosta.

Omaa kieltään suosiosta kertoo myös se, että eteläkorealainen internet-palveluntarjoaja SK Broadband on haastanut Netflixin oikeuteen, koska sarjan aiheuttama jättimäinen verkkoliikenne aiheuttaa operaattorille suuria kuluja.