Suomalaisista 25 % ostaa vähintään kaksi kertaa kuussa verkosta, kun vastaava luku kehittyneemmissä verkkokauppamaissa kuten Saksassa on 60 % ja Iso-Britanniassa 65 %. Yhdysvalloissa 34 % ostaa verkosta viikoittain, Kiinassa 51 %.

Tiedot selviävät kansainvälisen postialan järjestö International Post Corporationin (IPC) julkaisemasta verkkokauppatutkimuksesta, jonka Suomea koskevat tulokset Posti julkaisi.

"Kansainvälinen verkkokauppa jatkaa kasvuaan. Laajat valikoimat, edulliset hinnat ja ilmaiset toimitukset vetoavat edelleen, ja korona on entisestään kiihdyttänyt kasvua”, kertoo tiedotteessa Postin kansainvälisistä verkkokaupan palveluista vastaava johtaja Sami Finne.

Kiinalaiset nettikaupat ovat säilyttäneet imuvoimansa: 49 % suomalaisista on tehnyt niistä ostoksia. Muualta ulkomailta verkko-ostoksia tehdään Saksasta (37 %), Iso-Britanniasta (24%), Yhdysvalloista (24 %) ja Ruotsista (24 %).

Kaksi kolmasosaa shoppailee edullisempien hintojen vuoksi ulkomaisessa verkkokaupassa. Myös edullinen toimitus vetoaa. Lähes puolet suomalaisista (43 %) sai verkko-ostoksille ilmaisen toimituksen, mikä on vielä selkeästi muita maita alhaisempi (61 %).

”Aktiivisimmilla verkkokauppamarkkinoilla tilataan jo mobiilisti monia päivittäistavaroita, joissa on ilmainen tai kuukausimaksuun sisältyvä toimitus. Uskomme aktiivisen verkkokauppaostamisen moninkertaistuvan lähivuosina”, Finne sanoo.

Suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista muiden maiden tapaan yleisemmin vaatteita, kenkiä ja asusteita (32 %).

Vain 6 % ulkomaisista verkkokaupoista ostaneista suomalaisista palautti ostoksensa, kun vastaava luku keskimäärin maailmalla on 9 %.

Suomessa 36 % vastaajista kasvatti ostojaan kotimaisista verkkokaupoista koronan takia, ja vastaavasti 23 % ilmoitti kasvattaneensa ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista.

"Erityisesti pienet ja keskisuuret verkkokaupat ovat kasvaneet nopeimmin korona-aikana niin Suomessa kuin monessa muussakin Euroopan maassa”, Finne kertoo.

Suosituimmat laitteet verkkokauppaostosten tekemiseen Suomessa olivat kannettava (34 %), älypuhelin (31 %) ja pöytätietokone (23 %).

Viro, Liettua, Suomi ja Latvia ovat pakettiautomaattien edelläkävijöitä maailmassa väkilukuun suhteutettuna. Virolaisista 96 %, liettualaisista 93 %, suomalaisista 87 % ja latvialaisista 87 % on vastaanottanut verkkokauppalähetyksen vähintään kerran pakettiautomaattiin viimeisen vuoden aikana. Vastaava määrä muissa maissa keskimäärin on 40 %.

IPC:n vuosittaiseen rajat ylittävään tutkimukseen vastasi 35 594 verkkokaupan asiakasta 40 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 063 henkilöä.