Olen laihtunut puolen vuoden aikana yhdeksän kiloa. Yksi syy painonpudotukseen on työstressi, mutta toinen liittyy teknologiaan.

Olen alkanut mitata liikkumistani.

Älä silti pelästy. Tästä ei ole tulossa quantified self -heränneen saarnaa, jossa kerron ryhtiäni valvovista sensoreista, voikahvin ihmeitä tekevästä voimasta tai Oura-sormuksen laskemasta unen laadusta. En myöskään leuhki ilmoittautuneeni Iron Man -triathloniin tai edes bisnesväen suosimaan Tough Viking -estejuoksukisaan.

Minusta ei saa ajokoiraa millään ilveellä. Tajuan, että aktiiviurheiluajat ovat ohi, eikä minun keski-ikäisenä tarvitse juosta maratonia tai nousta Kaukasian korkeimmalle vuorelle. Mutta jaksan paremmin, jos en ole pussi hitaasti löystyvää ihraa.

Googlen Fit on ihanan armollinen valmenteja kaltaiselleni semilaiskalle nörtille.

Olen hötkyilemätön hyvinvointimittaaja ja luotan puhelimeni sovelluksiin. Applen laitteissa liikkumista mittaa Health ja Androidissa Googlen Fit. Olen käyttänyt kumpaakin, viime aikoina Fit-sovellusta. Molemmat ajavat hyvin asiansa.

Googlen Fit on ihanan armollinen valmentaja kaltaiselleni semilaiskalle nörtille. Maailman terveysjärjestö WHO:n kanssa kehitettyjen mittareiden tavoitteet on helppo saavuttaa ja kun puhelin sanoo “Amazing!”, tunnen joka päivä itseni voittajaksi.

Fit-sovellus mittaa kahta asiaa: askelten määrää ja ”sydänpisteitä”, joita saa kun vaikkapa kävelee ripeästi tai saa muuten sydämen pumppaamaan normaalia nopeammin. Liikkumis­minuutteja tarvitaan päivässä tunnin verran. Se kertyy helposti, jos liikkuu edes pieniä matkoja jalkavoimin. Oletustavoitteiden saavuttamiseen riittää esimerkiksi yksi kävely päivässä ja muutama reippaampi askel, että sydänkin tykkää.

Joka viikon päätteeksi applikaatio ehdottaa, että nostaisin tavoitteitani. No, en todellakaan! Olen täysin tyytyväinen, että edes liikun vähän. Kun tavoitteet laskee tarpeeksi alas, on helppo voittaa.

Lähes vaivihkaa puhelimiin saapuneet hyvinvointisovellukset tekevät hienoa kansanterveystyötä. Terveyttä edistävä liikkuminen ei ole määrätietoista treenaamista kohti kisakuntoa tai “vähintään kolmea hikitreeniä viikossa tai muuten kunto ei kasva”. Vaativat treenitavoitteet tappavat tehokkaasti motivaation.

Jokainen liikkumiskerta on parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan.

Kuka tahansa voi aloittaa itsensä mittaamisen nyt heti. Meillä kaikilla on mittari taskussa. Mitään teknologiahankintoja kuten fitness-rannekkeita ei tarvita, vaan paikkatieto ja puhelimen perusanturit keräävät riittävän määrän sporttitietoa meistä jokaisesta.

Amazing!

Kirjoittaja on startup-vaikuttaja ja toimittaja.