Asiakkaat huomasivat ongelmat ensimmäisen kerran sunnuntaina 11. lokakuuta, kun Barnes & Noble -kirjakaupan Nook-tabletin omistajat eivät pystyneet lataamaan eivätkä ostamaan e-kirjoja. Yhtiön Android- ja Windows 10 -sovellukset eivät myöskään toimineet suunnitellusti, The Register kertoo.

Ongelman vakavuus tajuttiin lopulta, kun myös kivijalkakauppojen kassakoneet lopettivat toiminnan.

Tiistaina 13. lokakuuta osa yhtiön verkosta saatiin palautettua, ja seuraavaan päivään mennessä kassakoneet ja kirjakaupan nettisivusto olivat taas toiminnassa.

Yhtiön verkkosivusto ja Nook-tabletit eivät kuitenkaan vielä toimineet samalla tasolla kuin ennen ongelmia.

Barnes & Noblella pimitti tietoa ainakin kolme päivää ennen kuin ongelman syystä kerrottiin.

Lopulta yhtiö kuitenkin lähetti asiakkaille sähköpostin, jossa varmistettiin Barnes & Noblen joutuneen hakkeroinnin uhriksi. Yhtiölle selvisi viikonloppuna, että hakkerit murtautuivat tietojärjestelmiin ja saattoivat päästä käsiksi käyttäjätietoihin, kuten nimiin, osoitteisiin ja puhelinnumeroihin.